Aizvien vairāk cilvēku dod priekšroku iepirkties internetveikalos - preces bieži vien ir lētākas, to izvēle ir plašāka, un tiek ieekonomēts laiks preču iegādē.

Arī citu maksājumu veikšana internetbankā kļuvusi par ikdienu. Diemžēl, maksājot e-vidē, nereti drošība tiek apdraudēta šķietami nenozīmīgu darbību dēļ – datu nodošana trešajām personām, neiepazīšanās ar maksājuma noteikumiem, nedrošu e-pastu atvēršana u.c. DNB Ikdienas pakalpojumu kategorijas vadītājs Jānis Dambergs atgādina par vairākiem priekšnosacījumiem, kā e-vidē pasargāt savus naudas līdzekļus no garnadžiem.
 
Apdomīga iepirkšanās interneta veikalos

  • Pirms iepērcies izvēlētajā internetveikalā, pārliecinies par tā atpazīstamību un atsauksmēm. Ja esi izlasījis vairākas negatīvas atsauksmes saistībā ar maksājumu drošību, atrodi kāroto preci kādā citā, pazīstamākā interneta vietnē. Neaizmirsti arī uzmeklēt atsauksmes par veikala piedāvāto preču kvalitāti, jo galu galā – samaksāt par nekvalitatīvu preci ir tikpat kā atdot savu naudu viltvārdim.
  • Norāde par “3D Secure” drošības sistēmu, kuru atbalsta starptautiskās karšu kompānijas VISA un MasterCard, ir drošības garantija jebkura internetveikala lapā. Šī sistēma veic kartes lietotāja papildu pārbaudi, tādējādi nodrošinot klienta datu aizsardzību interneta vidē.
  • Katra internetveikala mājaslapā ir atrodami piegādes un samaksas nosacījumi. Lai arī cilvēki to bieži vien uztver par nevajadzīgu darbību, atvēli pāris minūtes to izlasīšanai. Nereti ir bijuši gadījumi, kad klienti ir pārmaksājuši, jo automātiski tiek atzīmēts “Esmu iepazinies ar noteikumiem”.
  • Lielākoties visos Latvijas internetveikalos ir iespēja maksāt līdz ar preces saņemšanu. Taču, pērkot preces no interneta sludinājumu portāliem, bieži vien sastapsies ar pieprasījumu preces summu samaksāt uzreiz. Esi vērīgs un iesaki pārdevējam sākotnēji satikties, apskatīt preci un tikai tad par to samaksāt. Ja saņemsi nepamatotu atteikumu, zini, ka šī transakcija nebūs droša.

Droša internetbankas un mobilās bankas lietošana

  • Nekad neuzticies internetbankas saitēm, kuras esi saņēmis ar e-pasta starpniecību. Vienmēr internetbankas adresi interneta pārlūkprogrammā ievadi manuāli vai apmeklē to caur bankas mājaslapu. Ja joprojām neesi pārliecināts par lapas drošību, paskaties pārlūkprogrammas adreses logā – slēdzenei tajā ir jābūt aizslēgtai.
  • Pēc internetbankas lietošanas neaizmirsti spiest “iziet” un vēlams aizvērt arī izmantotās pārlūkprogrammas logu. Pabeidzot izmantot mobilo banku, aizver aplikāciju. Un noteikti atceries iziet no mobilās bankas, ja esi to lietojis citas personas mobilajā ierīcē!
  • Drošības nekad nevar būt par daudz, tādēļ vēlreiz atgādinājums - nepieraksti savu internetbankas paroli viegli pieejamās vietās. Piemēram, pie kodu kartes pielīmētā lapiņā vai telefonā. Otrkārt, neizmanto tādas paroles versijas, kā savu bērnu vai mājdzīvnieku vārdus, telefona vai mašīnas reģistrācijas numurus un līdzvērtīgas kombinācijas. Treškārt, maini savu paroli regulāri – jā, atcerēties jaunu paroli ik ceturksni var šķist nogurdinoši, taču uztver to kā regulāru atmiņas treniņu.
  • Ja tev radušās kaut mazākās aizdomas, ka tavs kodu kalkulators vai parole var būt nonācis kāda cita rīcībā, nekavējoties dodies uz bankas filiāli, lai tos nomainītu. Savukārt, ja rodas aizdomas, ka cita persona ir uzzinājusi tavu mobilās bankas PIN kodu, nomaini to mobilās bankas vai internetbankas uzstādījumos.
  • Ja esi saņēmis e-pastu bankas vārdā, vienmēr pārliecinies, ka nenodod informāciju kādam viltvārdim. Kā atpazīt oficiālos bankas ziņojumus? Pavisam vienkārši – banka tev nekad nelūgs sūtīt identifikācijas datus (klienta numuru, paroli, kodu kartes datus) uz jebkādu e-pastu. Taču, ja tevi māc kaut vai niecīgākās aizdomas, sazinies ar savu banku un pārliecinies, vai saņemtais e-pasts tik tiešām ir nācis no konkrētās iestādes.
  • Lai mobilā banka nenonāktu kāda svešinieka rokās, iestati savas mobilās ierīces automātisko ekrāna un taustiņu bloķēšanu, kā arī neaizmirsti aizsargāt telefona atbloķēšanu ar PIN kodu. Ja tavs mobilais telefons ir nozaudēts vai nozagts, nekavējoties nobloķē ātrās piekļuves izmantošanu internetbankā vai zvanot uz bankas telefona numuru. Savukārt, ja telefonu plāno kādam pārdot vai uzdāvināt, noteikti deaktivizē telefona izmantošanu ātrajai piekļuvei.

 
“Lai arī bažas par interneta drošību rodas regulāri, klienti var būt pārliecināti, ka bankas pievērš pastiprinātu uzmanību, lai pakalpojumu izmantošanas laikā klients finanses būtu drošībā. Ir ieviesti vairāki aizsardzības līmeņi, tai skaitā, datu šifrēšana, uzraudzība, ugunsmūri, u.c. Gan internetbankas, gan mobilās bankas izmantošana ir tikpat droša kā bankas filiāles apmeklējums, turklāt bieži vien – vēl ērtāka,” pauž J. Dambergs.
 
Lelde Sāre – Jansone
P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības
Tālr. 28606399
e-pasts: lelde.sare-jansone@prae.lv