Lai izvēlētos piemērotāko preces piegādes veidu, uzņēmējam ir jāizvērtē prioritātes – cena, ātrums, precizitāte. Kāds no šiem faktoriem būs izšķirošais piegādātāja izvēlē. Ar piegādes veidiem, priekšrocībām un citiem pamatprincipiem, kas jāņem vērā jauna uzņēmuma loģistikas organizēšanā dalās zīmola “Gludināmais koks” vadītāja un Nordea biznesa skolas lektore Ilze Baumane.

“Viens no loģistikas organizēšanas mītiem: piegādes cena ir atkarīga no svara un transportēšanas attāluma. Patiesībā maza sīkuma nogādāšana var izmaksāt tikpat, cik liela. Tāpat jāatceras, ka jebkura „door to door” piegāde tiek nodrošināta tikai līdz pirmā stāva durvīm. Gadījumos, kad nepieciešams piegādāt augstāk par pirmo stāvu, jārēķinās ar papildu izmaksām,” tā uzsver Ilze Baumane.

“Jāatceras, ka piegādātājs nav atbildīgs par preces iepakojumu – tā ir jāuzņemas preces ražotājam. Tādēļ uzņēmējam pašam jāsaprot, kā kvalitatīvi iepakot preci, lai transportēšanas laikā tā netiktu bojāta. Īpaša uzmanība jāpievērš preces iepakojumam gadījumos, kad transportējot var rasties būtiski zaudējumi, piemēram, sūtot ražošanas iekārtu, tā tiek sabojāta.

Kravu pārvadāšanas process

Pirms kravas nosūtīšanas prece ir jāizmēra, jānosver, jāiepako, pēc tam jāizvēlas piemērotākais sūtīšanas veids un prioritāte – piegādes cena, ātrums un precizitāte. Tā piemēram, sūtot preces, kurām ir īss derīguma termiņš – ekokosmētika, pārtika – uzņēmēja prioritāte noteikti būs piegādes termiņš. Nākamajā posmā pārvadātājs pieņem preci, pārbauda dokumentu atbilstību un iepakojuma drošību. Tomēr jārēķinās, ka ne visi pārvadātāji pārliecinās par preces iepakojumu un tā izturību piegādes laikā. Tādēļ katram uzņēmējam pirms preces nosūtīšanas pašam jāizvērtē, vai ir izvēlēts piemērotākais materiāls un prece pietiekami kvalitatīvi iepakota.

Tāpat arī jāņem vērā, ka sūtījumam ārpus Eiropas Savienības būs nepieciešams kārtot muitas formalitātes (eksporta vai importa) – pilnvarojums (ja formalitāšu kārtošanu uzticēsiet transporta kompānijai) un rēķins (invoice), kurā jāietver preces apraksts un piegādes nosacījumi.

Galvenās prioritātes, plānojot piegādi - ātrums, izmaksas, precizitāte

Izvēloties piemērotāko piegādes veidu, uzņēmējam jāizvērtē prioritātes – ātrums, izmaksas, precizitāte. Visātrākais, taču visdārgākais ir gaisa transports. Tam seko autotransports, kurš ir ātrāks par dzelzceļa transportu, tomēr arī dārgāks. Parasti piegāde ar autotransportu nenotiek no punkta “A” uz punktu “B”, bet tiek  izmantots loģistikas tīkls un tas nozīmē, ka notiks vairākas pārkraušanas, tādēļ jārēķinās ar lielāku iespējamību, ka prece tiks bojāta. Vislētākais, taču vislēnākais ir jūras transports.

Par preces kvalitatīvu iesaiņošanu, lai to veiksmīgi nogādātu galamērķī, ir atbildīgs klients, nevis piegādātājs – jo tālāks ceļš, jo biežāk prece tiks pārkrāmēta, jo kvalitatīvāk precei jābūt iesaiņotai. Protams, ja prece ir ļoti trausla, iespējams izvēlēties tiešo piegādi (bez pārkraušanas, no punkta “A” uz punktu “B”), bet tādā gadījumā izmaksas ievērojami palielināsies. Izvēloties piegādes veidu, jāņem vērā dažādi ierobežojumi, piemēram, piegādei ar gaisa transportu ir strikti nosacījumi dažādu vielu pārvadāšanā. Tāpat jādomā par to, vai galamērķī būs kāds, kurš sūtījumu pieņems, jo, piemēram, augustā Itālijā visu rūpnīcu darbība atvaļinājumu dēļ tiek pārtraukta.

Ja nepieciešams piegādāt iekārtas, eksperti iesaka izmantot finiera kastes, tādējādi maksimāli pasargājot preci no bojājumiem. Savukārt, vienkāršas, bet noderīgas idejas un pamācības preču iepakošanai atrodamas vietnē Youtube, taču transportējot ko sarežģītāku, būs jākonsultējas ar speciālistiem. Pārvadātājs uzņēmumam var palīdzēt ar muitas brokeru pakalpojumiem – dažas kompānijas piedāvā bez maksas sagatavot eksporta deklarācijas, bet importa sūtījumu muitas formalitātes parasti ir maksas pakalpojums.

Organizējot sūtījumus uz atsevišķām valstīm, piemēram, Japānu, jārēķinās, ka būs jāizmanto speciāli sagatavotas (fumigētas) paletes, kuras ir ķīmiski apstrādātas pret kukaiņiem.

Lielākoties preces sūtītājs uzskata, ka preces bojājumu vai zaudējumu gadījumā pārvadātājam pilnībā jāsedz sūtījuma vērtība. Taču tā notiek tikai gadījumā, ja sūtītājs preci ir apdrošinājis. Jo konvencija par kravu  starptautisko auto pārvadājumu līgumu (CMR) paredz, ka pārvadātājam ir ierobežota atbildība. Var paturēt prātā, ka nepieciešamības gadījumā pie pārvadātāja var vērsties, lai preci iepakotu, taču lielākoties tie būs standarta risinājumi, kas ne vienmēr būs piemēroti konkrētajai precei.

Kā uzbūvēt loģistikas shēmu uzņēmumā?

Vispirms ir būtiski saprast, kādu produktu sūtīšana būs paredzēta – paraugi vai preces. Izvērtējot piegādes prioritātes, nepieciešams izvēlēties atbilstošu transporta veidu un pakalpojuma sniedzēju. Lai izvēlētos piemērotāko piegādes pakalpojumu sniedzēju, ieteicams izveidot uzņēmumu sarakstu, kas ļaus vieglāk salīdzināt piedāvātos pakalpojumus un cenas. Tāpat nepieciešams sadalīt riskus, ar kuriem nāksies saskarties, ņemot vērā piegādes veidu, un sagatavot plānu “B”, lai zinātu, kādu piegādes laiku iespējams solīt klientiem. Jāņem vērā arī muitas noteiktie atsevišķu preču ievešanas aizliegumi, tā piemēram, Ziemeļvalstīs aizliegts ievest alkoholu un cigaretes, bet Krievijā ir spēkā ierobežojumi sūtījumu saņemšanai privātpersonām.

Darbiniekam, kurš uzņēmumā rūpēsies par loģistikas plānošanu, noteikti jāpārzina produkta raksturīpašības, lai spētu izvēlēties piemērotāko piegādes veidu. Tāpat sadarbībā ar piegādātājiem noteikti noderēs valodu zināšanas un komunikācijas prasmes,” uzskata Ilze Baumane.

Ilze Baumane ir zīmola “Gludināmais koks” vadītāja un Nordea biznesa skolas “No idejas līdz investoram” lektore. Ilze ir guvusi pieredzi loģistikas jomā 12 gadu garumā, konsultējot vairāk nekā 15 000 klientu starptautisko pārvadājumu organizēšanā.