Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Trīs no pieciem Latvijas iedzīvotājiem jeb 61% uzskata, ka finanšu krāpniecība pa tālruni, īsziņās, e-pastos, sociālos tīklos pēdējā gada laikā ir pieaugusi. Turklāt katrs trešais (36%) domā, ka krāpšanu skaits ir būtiski palielinājies, liecina Luminor bankas veiktā iedzīvotāju aptauja*.
Mūsu kaimiņvalstīs rādītāji ir vēl lielāki – Igaunijā 79% aptaujāto ir atbildējuši, ka krāpniecības gadījumu skaits pēdējā gada laikā ir audzis, bet Lietuvā - 64%.
Latvijā par būtisku pieaugumu visvairāk ir pārliecinātas tieši sievietes un iedzīvotāji vecuma grupā no 30 līdz 39 gadiem.
"Finanšu krāpniecība patiešām iegūst arvien jaunas aprises, jo noziedznieki meklē un atrod jaunus veidus, kā novērst potenciālo upuru uzmanību. Daudzi no mums vai mūsu radi, paziņas un draugi ir saņēmuši aizdomīgus zvanus vai e-pastus, bet ne visi uzķeras uz krāpnieku izliktā āķa, tādējādi izvairoties no finansiāliem zaudējumiem. Tomēr daļai neizdodas pamanīt aizdomīgu rīcību, kā rezultātā noziedznieku izkrāptās summas ir patiešām iespaidīgas. Arī bankas rīkojas, lai laikus pamanītu aizdomīgus maksājumus, taču bankas ir teju bezspēcīgas situācijās, kad iedzīvotāji paši brīvprātīgi veic maksājumu, apstiprinot to ar parolēm, neapzinoties, ka ir iekļuvuši krāpnieku slazdā,” atzīst Luminor drošības eksperte Marija Briede.
Katrs ceturtais aptaujātais Latvijā (28%) uzskata, ka krāpniecību skaits nav būtiski mainījies, savukārt 12% domā, ka gadījumu skaits ir samazinājies.
Kā liecina Finanšu nozares asociācijas apkopotā informācija par 4 lielākajām Latvijas komercbankām, tad gada pirmajos 8 mēnešos Latvijas iedzīvotājiem izkrāpti jau 6,9 miljoni eiro, pašiem klientiem apstiprinot maksājumu. No tiem 2,3 miljoni eiro izkrāpti pielietojot telefonkrāpniecību, bet 3,5 miljonu nonākuši noziedznieku rīcībā investīciju, un tam līdzīgu, krāpšanu rezultātā. Bankām uzlabojot drošības risinājumus, šajā laikā ir novērsta vēl 5,8 miljonu eiro izkrāpšana.
Kā liecina Luminor dati, bankas klientiem visbiežāk nākas saskarties ar pikšķerēšanas, investīciju krāpšanas un viltus sludinājumu krāpšanas mēģinājumiem. Visbiežāk sastopamo krāpniecības gadījumu piemēri un padomi, kā tos atpazīt atrodami mūsu mājaslapā.