Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi (MVU) arvien vairāk apzinās e‑komercijas potenciālu, taču daudzi joprojām to neizmanto. Luminor pērn veiktā aptauja* atklāj, ka ceturtdaļa jeb 25% Latvijas MVU uzskata, ka papildu zināšanas par e‑komercijas risinājumiem un efektīvas naudas plūsmas pārvaldību būtiski veicinātu viņu biznesa izaugsmi.

Lai gan e‑komercija arvien ir nozīmīga, dati liecina, ka lielākajai daļai MVU pārdošanas apjomi internetā joprojām ir salīdzinoši nelieli. 26% MVU, kas pagājušajā gadā saņēma ienākumus no e‑komercijas, tie veidoja līdz 15% no visas peļņas. Savukārt 11% MVU no pārdošanas internetā saņēma 16% līdz 30% no savas gada peļņas. 

Tajā pašā laikā ceturtdaļa Latvijas MVU apgalvoja, ka papildu zināšanas par e‑komercijas risinājumiem un efektīvas naudas plūsmas pārvaldību veicinātu viņu izaugsmi.
 
“Mēs redzam, ka Latvijas MVU apzinās e‑komercijas potenciālu, bet, iespējams, vēl nav spēruši izšķirošos soļus, lai to pilnībā izmantotu. Uzlabojot savas zināšanas par e‑komercijas risinājumiem un ieviešot tos praksē, paveras ne tikai jaunas klientu auditorijas, bet arī ir pieejami ātri un ērti maksājumi. Katram uzņēmumam ir individuāli jāizvērtē, vai nepieciešams savu darbību sākt tiešsaistē. Statistikas dati liecina, ka iepirkšanās tiešsaistē vēl aizvien ir aktuāla lielai daļai klientu un iepirkšanās paradumi ir nostiprinājušies. Līdz ar to daudziem uzņēmumiem tas varētu būt arī kā katalizators “nākamā līmeņa” sasniegšanai,” saka Mareks Gurauskas, Luminor bankas Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas nodaļas vadītājs.
 
Arī Igaunijā un Lietuvā, attiecīgi 22% un 19% mazo un vidējo uzņēmumu, kas pagājušajā gadā saņēma ienākumus no e‑komercijas, tie veidoja līdz 15% no visas peļņas. Savukārt 30% Igaunijas un 21% Lietuvas MVU norādīja, ka papildu zināšanas par e‑komercijas risinājumiem un efektīvas naudas plūsmas pārvaldību veicinātu viņu izaugsmi.
 
Tikmēr Latvijas statistikas dati liecina, ka 2024. gadā apmēram 72% sieviešu un 69% vīriešu vismaz reizi iepirkās internetā. Populārāko pirkumu sarakstā noturīgi ir apģērbu un apavu vai aksesuāru kategorija (58%), tai seko elektropreces un sadzīves tehnika (26%), kā arī medikamenti (24%)1.
 
*Luminor bankas aptauja veikta 2024. gada novembrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, kopumā aptaujājot 750 mazos un vidējos uzņēmumus Baltijā, kuros darbinieku skaits nepārsniedz 249 cilvēkus.

Papildu informācija: Inese Kronberga


1https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/informacijas-tehn/ikt-majsaimniecibas/25568-iedzivotaju-pirkumi-interneta