Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Luminor novērojumi rāda, ka COVID‑19 ārkārtas situācijas izraisītais līzinga un kredītu maksājumu atlikšanas vilnis ir pāri – marta vidū tas sākās ar pieaugošu iedzīvotāju interesi par iespējām atlikt pamatsummas maksājumus, bet visaugstāko punktu tas sasniedza aprīļa pirmajā nedēļā. Tagad situācija ir stabilizējusies un ik dienu kredītbrīvdienām piesakās vairs tikai pāris privātpersonu. Kopumā Luminor ārkārtas laikā nākusi pretī un piešķīrusi līzinga un kredītu brīvdienas jau vairāk nekā 2550 privātiem klientiem, atliekot pamatsummu maksājumus 124,7 miljonu eiro apmērā. Iespēju atlikt kredītmaksājumus izmantojuši 5% Luminor hipotekārā kredīta ņēmēju. Lielākoties atbalsts nepieciešams tiem klientiem, kas strādā krīzes vairāk skartajās jomās vai kam ir nepietiekami uzkrājumi.
“Pirmajās nedēļās pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas klienti lielākoties tikai interesējās par maksājumu atlikšanas iespējām, nosacījumiem un pieteikšanās procesu, un mēs saņēmām līdz pat 100 zvaniem dienā ar šāda veida jautājumiem. Aprīļa pirmajā nedēļā kredītbrīvdienu pieteikumu pieplūdums sasniedza augstāko punktu, kad zvanu skaits dubultojās. Mūsu novērojumi liecina, ka šobrīd situācija ir stabilizējusies un pieteikumu skaits ir ievērojami samazinājies – tie klienti, ko COVID‑19 izraisītā situācija ietekmēja uzreiz, jau ir pieteikušies maksājumu atlikšanai. Privātpersonām, kurām ir radušās finanšu grūtības apmaksāt ikmēneša maksājumus, kredītbrīvdienas iespējams pieteikt dažādiem aizdevumu veidiem – līzingam, hipotekārajam un patēriņa kredītam,” stāsta Normunds Rudzītis, Luminor Privātpersonu segmenta vadītājs.
Viņš uzsver, ka banka šajā ārkārtas situācijā operatīvi reaģēja uz klientu pieprasījumiem – līdz šim Luminor ir piešķīrusi kredītbrīvdienas vairāk nekā 2550 privātpersonām, atliekot kredīta un līzinga pamatsummu maksājumus 124,7 miljonu eiro apmērā. Aptuveni 90% gadījumu pamatsummas maksājumu atlikšanu klienti lūdza tieši hipotekārajam kredītam, un kopumā no visiem hipotekārā kredīta ņēmējiem 5% ir izmantojuši kredītbrīvdienu iespēju. Divas trešdaļas klientu, atliekot hipotekārā kredīta maksājumus, izvēlas atlikšanas termiņu uz sešiem mēnešiem.
Gan ārkārtas situācijas sākumposmā, gan šobrīd visvairāk pieteikumu maksājumu atlikšanai Luminor saņem no cilvēkiem, kas strādā vai strādāja kādā no COVID‑19 visvairāk ietekmētajām nozarēm – tūrisms, transports un pārvadājumi, izklaides industrija, sporta un kultūras joma, skaistumkopšana, tāpat arī pašnodarbinātie, kas strādā krīzes skartajās nozarēs. 80% gadījumu klienti piesakās kredītbrīvdienām tāpēc, ka ir samazinājušies viņu ienākumi, bet 15% gadījumu iemesls ir darba zaudēšana.
“Redzam, ka šobrīd kredīta maksājumu atlikšanai lielākoties piesakās klienti, kuriem nav izveidoti uzkrājumi šādām neparedzamām situācijām – 75% gadījumu kredītbrīvdienām piesakās cilvēki, kuru konta atlikums ir līdz 500 eiro. Ieteicamais uzkrājumu daudzums ir aptuveni pāris mēnešalgu apmērā, un Luminor aptaujā* 47% Latvijas respondentu atzina, ka ar šodienas zināšanām būtu aktīvāk veidojuši uzkrājumus nebaltai dienai. Tāpēc būtiski, lai cilvēki arī pēc šīs ārkārtas situācijas atcerētos, cik svarīgi ir atlikt naudu neparedzētiem gadījumiem,” skaidro N. Rudzītis.
“Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas izsludināto moratoriju, kopš 29. aprīļa privātpersonām esam pagarinājuši pamatsummas maksājumu atlikšanas maksimālo termiņu līdz 12 mēnešiem hipotekārajam un līdz 6 mēnešiem līzinga un patēriņa kredītam. Tā ietvaros klientiem vienu reizi būs iespēja nepieciešamības gadījumā pieteikties garākam atlikšanas termiņam vai pagarināt esošās kredītbrīvdienas. Vienlaikus, gadījumā, ja klienta finanšu situācija uzlabojas, viņam jebkurā laikā ir iespēja maksājumu atlikšanu pārtraukt,” saka N. Rudzītis.
Jāatceras, ka kredītbrīvdienu laikā jāturpina procentu maksājumi, savukārt atliktie pamatsummas maksājumi pēc tam tiek izdalīti uz attiecīgi atlikušo maksājumu periodu, līdz ar to ikmēneša kredītmaksājums pēc tam būs lielāks. Tāpēc Luminor aicina klientus kopā ar bankas darbinieku aprēķināt paredzamo ikmēneša maksājuma apmēru pēc kredītbrīvdienām un rūpīgi izvērtēt, vai tas ir labākais risinājums konkrētajā situācijā.