Eiropā kiberuzbrukumu un kibernoziegumu skaits ir pieaudzis, tie kļūst arvien sarežģītāki un ar digitāliem draudiem saskaras liela daļa uzņēmēju neatkarīgi no darbības jomas. Ņemot vērā augstos riskus, kiberdrošībai jābūt ikviena uzņēmuma prioritāšu sarakstā, un, kā noskaidrots Luminor bankas aptaujā*, Latvijas uzņēmumi to apzinās – 80% mazo un vidējo uzņēmumu ir ieviesti vismaz kiberdrošības pamatpasākumi, savukārt 42% no tiem par kiberdrošību rūpējas pastiprināti. Kāpēc tai jābūt ikviena uzņēmuma prioritātei un kā izskatāmies Baltijas kontekstā, plašāk stāsta Luminor bankas informācijas drošības eksperte Līga Bārdiņa.

Kiberdrošības nozīmi apzināmies vairāk nekā kaimiņvalstīs

Vien 20% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu kiberdrošību neuzskata par prioritāti, kur nepieciešams ieguldīt, liecina Luminor bankas veiktā uzņēmumu aptauja. Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, pozitīvi izceļamies – Igaunijā trešdaļa (30%) mazo un vidējo uzņēmumu norāda, ka kiberdrošība nav prioritāšu sarakstā, savukārt Lietuvā kiberdrošība netiek prioritizēta 40% uzņēmumu. Mūsdienās pastāv dažādi kibernoziegumu draudi, no kuriem izplatītākais ir ļaunatūra jeb ļaundabīgas programmatūras, kuru mērķis ir datu iegūšana vai uzņēmuma sistēmu bojāšana. Tāpat aktuāla ir pikšķerēšana ar mēŗki iegūtu sensitīvu informāciju, piemēram, bankas piekļuves datus, kā arī uzņēmumu vidū aktuāli kiberuzbrukumi, kas traucē vai pārrauj piegādes ķēdes, tādējādi būtiski ietekmējot uzņēmumu darbību.
 
“Ņemot vērā pieaugošo krāpšanas līmeni un ģeopolitisko kontekstu, bažas rada uzņēmumu ieguldījumu  trūkums savā kiberdrošībā. Ir zināmi dažādi gadījumi, kad hakeri ne tikai traucē uzņēmējdarbību, uzlaužot vai traucējot mājaslapu un pārdošanas darbību, bet arī no uzņēmumiem nozog tūkstošiem klientu personas datu, piesavinās ne tikai klientu vārdus, uzvārdus, personas kodus, tālruņa numurus, e-pasta vai dzīvesvietas adreses, kontu paroles, bet arī ārkārtīgi sensitīvus, ar veselību saistītus datus. Šādai informācijai nonākot noziedznieku rokās, tiem ir iespēja gan ielauzties cietušo personu kontos, gan arī šantažēt pašu uzņēmumu," uzsver Līga Bārdiņa, Luminor bankas informācijas drošības eksperte.
 
Novērojams, ka uzņēmumi savā darbībā vairāk koncentrējas uz attīstību, investē inovācijās un interesējas par mākslīgā intelekta izmantošanu ikdienas aktivitātēs. Nenoliedzami, ka kiberdrošība atrodas uzņēmumu prioritāšu sarakstā, taču daudzi nevēlas vai nav gatavi tajā ieguldīt resursus. Eksperte gan vērš uzmanību – ņemot vērā tehnoloģisko attīstību un ģeopolitisko kontekstu, ir būtiski nodrošināt spēcīgu aizsardzību un informācijas drošību, lai spētu pasargāt savu biznesu, tai skaitā pakalpojumus un produktus, ko piegādājam klientiem, kā arī klientu datus.

Kiberdrošība – ieguldījums atmaksājas

Šajā digitālajā laikmetā visā pasaulē pieaug ne tikai datu zādzību skaits no uzņēmumu IT sistēmām, bet no uzņēmumiem tiek izkrāptas arī lielas naudas summas, kas sasniedz simtiem tūkstošu eiro. Tieši kiberdrošības risinājumi palīdz pasargāt uzņēmuma intelektuālo īpašumu, aktīvus un operētājsistēmas, kā arī uzņēmuma un klientu datus pret tīšu vai netīšu informācijas noplūdi.
 
Uzņēmēju aptaujā noskaidrots, ka daudzi jeb 38% Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi kiberdrošībā iegulda maz finanšu līdzekļu un galvenokārt tikai pamatrīkos, piemēram, antivīrusu sistēmās vai ugunsmūros, kas sargā tīklu no iebrucējiem. Lietuvā tā rīkojas mazāk – 36% uzņēmumu, bet Igaunijā vairāk nekā Latvijā jeb puse uzņēmumu.
 
Tikmēr kopumā 42% Latvijā aptaujāto uzņēmumu kiberdrošībai pievērš pastiprinātu uzmanību un gādā, lai uzņēmums ir drošībā no kiberuzbrukumiem. No tiem 14% mazie un vidējie uzņēmumi izstrādājuši detalizētu drošības stratēģiju, regulāri pārskata izmantotās sistēmas un apmāca savus darbiniekus, savukārt 15% aptaujāto uzņēmumu pastāvīgi koncentrējas uz ieguldījumiem jaunās sistēmās vai esošo sistēmu modernizācijā. Tāpat savu uzņēmumu iespējams pasargāt, piesaistot drošus un sertificētus IT pakalpojumu sniedzējus, – Latvijā to izvēlas 13% mazo un vidējo uzņēmumu.
 
Eksperte atgādina, ka ir svarīgi stiprināt noturību pret kiberdraudiem, lai iedzīvotāji un uzņēmumi varētu turpināt droši izmantot digitālos rīkus un pakalpojumus. Ieguldot kiberdrošībā, iespējams ne tikai samazināt drošības riskus un izvairīties no finansiāliem zaudējumiem, bet arī uzlabot produktu, pakalpojumu kvalitāti un saglabāt klientu uzticību, uzturot uzņēmuma reputāciju. Tas ir būtiski ikviena uzņēmuma ilgtermiņa mērķu sasniegšanā, kā arī ļauj ietaupīt uzņēmuma resursus, uzlabojot risinājumus. 

*Luminor bankas aptauja veikta 2024. gada maijā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, kopumā aptaujājot 750 mazos un vidējos uzņēmumus Baltijā, kuros darbinieku skaits nepārsniedz 249 cilvēkus.

Pārvaldi sava uzņēmuma finanses ērti un vienkārši!