Lai izvairītos no krāpnieciskiem gadījumiem, maksājumu kartes un autorizācijas dati vienmēr jāglabā drošā vietā un trešajām personām nepieejamā veidā.

Maksājumu kartes var ne vien nozagt, bet ir arī vairākas citas izplatītas metodes, ko noziedznieki īsteno, lai krāpnieciskos nolūkos iegūtu karšu darījumu veikšanai nepieciešamos datus. Šīs metodes ietver karšu datu kopēšanu (skimming) bankomātos un pikšķerēšanu (phishing), kā arī šo datu izmantošanu, lai izveidotu viltotas kartes vai veiktu darījumus bez kartes nolasīšanas (krāpšana, izmantojot tiešsaistes darījumus, tālruni vai e-pastu, kur nav nepieciešams uzrādīt pašu maksājuma karti).

Krāpnieki izmanto šos datus, lai iegūtu līdzekļus no upuru kontiem vai viņu vārdā iegādātos dažādas preces vai pakalpojumus. Visbiežāk kartes dati tiek nozagti vienā valstī un izmantoti citā, kas padara šādus gadījumus grūtāk izsekojamus. Cilvēki bieži vien nezina, ka viņu karšu dati ir nozagti, līdz ir jau par vēlu.

Kā pasargāt savus datus:

  • Glabā savu karti citiem cilvēkiem nepieejamā vietā.
  • Nekad nedod savu karti citām personām (tostarp amatpersonām, ģimenes locekļiem, bankas darbiniekiem, apkalpojošajam personālam restorānos).
  • Nekad neizpaud kartes PIN kodu citām personām, tostarp bankas darbiniekiem. Banka nekad nezvana un neprasa nosaukt PIN kodu un citus sensitīvus personas datus.
  • Centies neaizmirst savu karti bankomātā vai maksājumu terminālī.
  • Pārliecinies, ka veic maksājumus drošā un uzticamā vietā.
  • Regulāri pārbaudi savu konta atlikumu, veiktos darījumus un rezervētās summas internetbankā vai mobilajā lietotnē. Jo ātrāk aizdomīgi darījumi tiek atklāti, jo vieglāk ir novērst turpmāku kartes ļaunprātīgu izmantošanu.
  • Pieslēdz SMS paziņojumu saņemšanas pakalpojumu par no konta izejošajiem maksājumiem. Nekad neatver īsziņā saņemtās saites, ja neesi pilnībā pārliecināts, no kā šī īsziņa ir saņemta un kāpēc.
  • Uzmanīgi izlasi ziņas, kuras saņem no bankas, un pārliecinies, kādam nolūkam ir paredzēta saņemtā informācija, piemēram, saņemts drošības kods kartes pievienošanai digitālajam makam.
  • Uzņēmumiem ieteicams atvērt divus kontus, nošķirot darījumu kontu no konta, kuram piesaistīta maksājumu karte.

Ja karte ir nozaudēta vai tās dati ir nozagti

  • Ja tava bankas karte ir nozagta vai pamani aizdomīgus darījumus kontā, sazinies ar Luminor Klientu atbalsta centru pa tālruni +371 67 17 1880 vai pats nekavējoties bloķē savu karti internetbankā vai mobilajā lietotnē.
  • Tomēr kartes bloķēšana internetbankā neietekmēs darījumus ar digitālajiem makiem – tos ir iespējams bloķēt, sazinoties ar banku pa norādīto tālruni.
  • Banka izsniegs jaunu karti ar jaunu kartes numuru un PIN kodu.

PIN kods – unikāls četru ciparu kods, ko kartes īpašniekam izsniedz banka.

  • Neglabā kopā savu PIN kodu un maksājumu karti.
  • Nekad un nevienam neatklāj savas kartes PIN kodu.
  • Iegaumē savu PIN kodu. Ja esi aizmirsis kartes PIN kodu, internetbankā var pieprasīt tā atgādinājumu.
  • Ja tev rodas aizdomas, ka PIN kods ir kļuvis zināms citām personām, nekavējoties bloķē karti internetbankā, mobilajā lietotnē vai zvanot Luminor Klientu atbalsta centram.

Kartes numurs, derīguma termiņš un drošības kods

Kartes numurs – 16 ciparu numurs kartes priekšpusē vai aizmugurē, pamatojoties uz kuru kartes izdevējs var identificēt ar karti saistīto kontu.

Derīguma termiņš – norādīts kartes priekšpusē vai aizmugurē. Karti var izmantot līdz kartes derīguma termiņa mēneša pēdējai dienai. Drošības kods – papildu trīs ciparu kods, kurš tiek apzīmēts kā CVV, CVC vai CSC. VISA maksājumu kartēm drošības kods ir norādīts kartes aizmugurē.

  • Neatklāj nevienam savas kartes numuru, derīguma termiņu vai drošības kodu, ja vien neesi pārliecināts, ka tas ir nepieciešams (piemēram, veicot pirkumu drošā internetveikalā).
  • Ja kāds pieprasa izpaust kartes datus vai tev ir aizdomas, ka tie nonāca trešo personu rīcībā bez tavas ziņas, sazinies ar Luminor Klientu atbalsta centru.

Digitālo maku izmantošana

Ja ir izpausti vai kā citādi klienta personas dati kļūst pieejami trešajām pusēm, krāpšana var notikt, arī pievienojot klienta karti digitālajam makam. Šādi personas dati var ietvert kartes numuru, derīguma termiņu, CVC/CVV kodu, kartes PIN kodu vai unikālo 6-ciparu drošības kodu (OTP), kas SMS veidā tiek nosūtīts uz bankas sistēmā reģistrēto klienta tālruņa numuru un ir derīgs tikai 30 minūtes.

Drošības koda izveide un nosūtīšana klientam ir apzināti veidots drošības elements, kas pasargā klientu, viņa karti un viņam piederošos naudas līdzekļus no nevēlamas kartes pievienošanas digitālajam makam, pat ja pati karte vai tās dati jau ir nonākuši krāpnieku rīcībā.

Papildus drošības nolūkos izlases kārtībā pie pirmās vai kādā no nākamajām darbībām ar digitālo maku, kas tiek aktivizēts ar jaunizveidotajiem tokeniem (kartes numura digitālais unikālais indentikators, kas ir sasaistīts ar konkrēto ierīci vai tirgotāju), nepieciešams apstiprināt arī ar maksājuma kartes PIN kodu.

Datu kopēšana (skimming)

Datu kopēšana ir uz kartes esošās informācijas nelikumīga iegūšana, izmantojot viltus karšu lasītājus (skimerus) un viltus tastatūru vai slēptas videokameras, kas saglabā kartes PIN kodu. Izmantojot nozagtos datus, krāpnieki mēģina nokopēt krāpšanas upura bankas karti.

Kā pasargāt sevi

  • Pirms bankomāta izmantošanas pārliecinies, ka tam nav pievienotas redzamas papildierīces. Tā kā noziedzniekiem ir svarīgi iegūt PIN kodu, bankomātā var būt uzstādīta videokamera vai papildu tastatūra. Ievadot PIN kodu, aizsedz tastatūru ar otru roku, lai paslēptu savu PIN kodu no šādām kamerām.
  • Karšu dati var tikt kopēti ne tikai bankomātos, bet arī karšu norēķinu terminālī (POS), piemēram, degvielas uzpildes stacijās, restorānos vai veikalos.
  • Izvairies no situācijām, kurās pakalpojumu sniedzējs piedāvā paņemt tavu karti maksājumu veikšanai pie kases un tu neredzi, kas īstenībā tiek darīts ar tavu karti. Pirms darījuma apstiprināšanas pārliecinies, ka terminālī ievadītā pirkuma summa ir pareiza.
  • Neizmanto citus karšu magnētisko joslu lasītājus, ja neesi drošs, kam šis nolasītājs pieder.

Pikšķerēšana (phishing)

Krāpšanas veids, kad krāpnieki, izliekoties par bankas vai cita uzticama uzņēmuma darbiniekiem, e-pasta vēstulē vai telefona zvana laikā lūdz izpaust personas maksājuma kartes datus un verifikācijas kodus (Smart-ID, kodu kalkulators).

Kā pasargāt sevi

  • Neatbildi uz e-pasta vēstulēm, telefona zvaniem un īsziņām, kurās tiek prasīts atklāt personas datus.
  • Banka nekad nezvana un nesūta e-pasta vēstules ar lūgumu izpaust bankas kartes datus, internetbankas lietotāja ID, Smart-ID, kodu kalkulatora, ID kartes vai Mobile-ID kodus, OTP kodus vai kartes PIN kodus.
  • Pērc preces tikai no uzticamiem tirgotājiem, kas izmanto 3D Secure pakalpojumu.
  • Pirms pirkuma veikšanas pārbaudi informāciju par tirgotāju, tostarp citu lietotāju atsauksmes.
  • Nekad neatver īsziņā saņemtās saites, ja neesi pārliecināts par to autentiskumu.
  • Izvērtē riskus, kas saistīti ar tirdzniecību ieguldījumu platformās un tirdzniecību ar kriptovalūtu vai zeltu.

Tiešsaistes veikalu krāpniecība

Krāpnieki bieži izmanto viltotas tīmekļa vietnes un izliekas par īstiem pārdevējiem un pakalpojuma sniedzējiem. Jaunākās krāpšanas metodes izmanto dažādas sociālo tīklu platformas. Krāpnieki atver veikalu uz neilgu laiku, pārdodot viltotas zīmolu preces. Pēc noteikta darījumu skaita tirgotāja tīmekļa vietne pazūd.

Viltus pārdevēja pazīmes

  • Prece tiek reklamēta par ārkārtīgi zemu cenu vai ar neticami labām īpašībām.
  • Interneta veikals sociālajos tīklos ir pavisam jauns un pārdod preces par īpaši zemām cenām. Sniegta nepilnīga informācija par preču piegādi un citiem nosacījumiem.
  • Interneta veikala tīmekļa vietnē ir pieļautas gramatikas vai loģikas kļūdas, lapa nedarbojas pareizi, dažas funkcijas nav pieejamas utt.
  • Tirgotāja kontaktinformācija nav norādīta un e-pasta adrese nav saistīta ar veikala nosaukumu.

Kā pasargāt sevi

  • Izmanto atsevišķu maksājumu karti pirkumiem tiešsaistē un pārskaiti uz to naudu tikai tad, kad veic konkrētu pirkumu.
  • Pirms pirkuma veikšanas pārbaudi informāciju par tirgotāju. Pārliecinies, ka tirgotāja kontaktinformācija (uzņēmuma nosaukums, reģistrācijas numurs, adrese, tālrunis) ir pieejama tīmekļa vietnē. Pirms veikt pirkumu, pameklē internetā citu lietotāju atsauksmes par šo interneta veikalu un tā precēm.
  • Visdrošākās ir tās tīmekļa vietnes, kurās tiek izmantota 3D Secure aizsardzība. Tas nozīmē, ka papildus kartes datu ievadīšanai būs nepieciešams identificēt sevi vēl kādā citā veidā (izmantojot Luminor internetbanku). Lapas, kas aizsargātas ar 3D Secure, var atpazīt pēc Verified by Visa logotipa.

Kartes darījumu apstrīdēšana

Kartes darījuma apstrīdēšanas pieteikumu var iesniegt, ja:

  • līdzekļi par kartes darījumu tika noņemti no konta divas reizes;
  • neesi saņēmis pasūtīto preci vai pakalpojumu vai saņemtā prece neatbilst pasūtītajai;
  • esi atcēlis darījumu, bet tirgotājs nav atmaksājis naudu;
  • konta izrakstā pamani karšu maksājumus vai skaidras naudas izņemšanas darījumus, kurus neesi veicis;
  • bankomāts nav izsniedzis skaidru naudu, bet summa tika noņemta no konta;
  • esi veicis skaidras naudas iemaksu bankomātā, bet summa netika ieskaitīta kontā.

Lai apstrīdētu darījumu, zvani uz Luminor Klientu atbalsta centru +371 67 17 1880, iesniedz ziņojumu internetbankas sadaļā Ziņojumi, aizpildi iesniegumu no parauga Pretenzija par kartes darījumu/reklamācija vai aizpildi pieteikumu luminor.lv mājas lapā sadaļā Pieteikumu formas / Kartes, izvēloties atbilstošu pieteikuma formu.