Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Lai izvairītos no krāpnieciskiem gadījumiem, maksājumu kartes un autorizācijas dati vienmēr jāglabā drošā vietā un trešajām personām nepieejamā veidā.
Maksājumu kartes var ne vien nozagt, bet ir arī vairākas citas izplatītas metodes, ko noziedznieki īsteno, lai krāpnieciskos nolūkos iegūtu karšu darījumu veikšanai nepieciešamos datus. Šīs metodes ietver karšu datu kopēšanu (skimming) bankomātos un pikšķerēšanu (phishing), kā arī šo datu izmantošanu, lai izveidotu viltotas kartes vai veiktu darījumus bez kartes nolasīšanas (krāpšana, izmantojot tiešsaistes darījumus, tālruni vai e-pastu, kur nav nepieciešams uzrādīt pašu maksājuma karti).
Krāpnieki izmanto šos datus, lai iegūtu līdzekļus no upuru kontiem vai viņu vārdā iegādātos dažādas preces vai pakalpojumus. Visbiežāk kartes dati tiek nozagti vienā valstī un izmantoti citā, kas padara šādus gadījumus grūtāk izsekojamus. Cilvēki bieži vien nezina, ka viņu karšu dati ir nozagti, līdz ir jau par vēlu.
Kā pasargāt savus datus:
Ja karte ir nozaudēta vai tās dati ir nozagti
PIN kods – unikāls četru ciparu kods, ko kartes īpašniekam izsniedz banka.
Kartes numurs, derīguma termiņš un drošības kods
Kartes numurs – 16 ciparu numurs kartes priekšpusē vai aizmugurē, pamatojoties uz kuru kartes izdevējs var identificēt ar karti saistīto kontu.
Derīguma termiņš – norādīts kartes priekšpusē vai aizmugurē. Karti var izmantot līdz kartes derīguma termiņa mēneša pēdējai dienai. Drošības kods – papildu trīs ciparu kods, kurš tiek apzīmēts kā CVV, CVC vai CSC. VISA maksājumu kartēm drošības kods ir norādīts kartes aizmugurē.
Digitālo maku izmantošana
Ja ir izpausti vai kā citādi klienta personas dati kļūst pieejami trešajām pusēm, krāpšana var notikt, arī pievienojot klienta karti digitālajam makam. Šādi personas dati var ietvert kartes numuru, derīguma termiņu, CVC/CVV kodu, kartes PIN kodu vai unikālo 6-ciparu drošības kodu (OTP), kas SMS veidā tiek nosūtīts uz bankas sistēmā reģistrēto klienta tālruņa numuru un ir derīgs tikai 30 minūtes.
Drošības koda izveide un nosūtīšana klientam ir apzināti veidots drošības elements, kas pasargā klientu, viņa karti un viņam piederošos naudas līdzekļus no nevēlamas kartes pievienošanas digitālajam makam, pat ja pati karte vai tās dati jau ir nonākuši krāpnieku rīcībā.
Papildus drošības nolūkos izlases kārtībā pie pirmās vai kādā no nākamajām darbībām ar digitālo maku, kas tiek aktivizēts ar jaunizveidotajiem tokeniem (kartes numura digitālais unikālais indentikators, kas ir sasaistīts ar konkrēto ierīci vai tirgotāju), nepieciešams apstiprināt arī ar maksājuma kartes PIN kodu.
Datu kopēšana (skimming)
Datu kopēšana ir uz kartes esošās informācijas nelikumīga iegūšana, izmantojot viltus karšu lasītājus (skimerus) un viltus tastatūru vai slēptas videokameras, kas saglabā kartes PIN kodu. Izmantojot nozagtos datus, krāpnieki mēģina nokopēt krāpšanas upura bankas karti.
Kā pasargāt sevi
Pikšķerēšana (phishing)
Krāpšanas veids, kad krāpnieki, izliekoties par bankas vai cita uzticama uzņēmuma darbiniekiem, e-pasta vēstulē vai telefona zvana laikā lūdz izpaust personas maksājuma kartes datus un verifikācijas kodus (Smart-ID, kodu kalkulators).
Kā pasargāt sevi
Tiešsaistes veikalu krāpniecība
Krāpnieki bieži izmanto viltotas tīmekļa vietnes un izliekas par īstiem pārdevējiem un pakalpojuma sniedzējiem. Jaunākās krāpšanas metodes izmanto dažādas sociālo tīklu platformas. Krāpnieki atver veikalu uz neilgu laiku, pārdodot viltotas zīmolu preces. Pēc noteikta darījumu skaita tirgotāja tīmekļa vietne pazūd.
Viltus pārdevēja pazīmes
Kā pasargāt sevi
Kartes darījumu apstrīdēšana
Kartes darījuma apstrīdēšanas pieteikumu var iesniegt, ja:
Lai apstrīdētu darījumu, zvani uz Luminor Klientu atbalsta centru +371 67 17 1880, iesniedz ziņojumu internetbankas sadaļā Ziņojumi, aizpildi iesniegumu no parauga Pretenzija par kartes darījumu/reklamācija vai aizpildi pieteikumu luminor.lv mājas lapā sadaļā Pieteikumu formas / Kartes, izvēloties atbilstošu pieteikuma formu.