Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Kā liecina dati, bezskaidras naudas norēķini aizvien ieņem stabilu pārsvaru iedzīvotāju vidū. Teju 4 no 5 maksājumiem iedzīvotāji ik nedēļu veic ar maksājumu karti, liecina Latvijas Bankas apkopotie dati1, taču kur un kam tieši šo naudu tērējam? Luminor bankas dati liecina, ka vasarā iedzīvotāju vidū visbiežākie maksājuma karšu norēķini veikti pārtikas preču veikalos, topa augšgalā nemainīgi ierindojot tādus mazumtirdzniecības veikalus kā RIMI, Maxima un Lidl.
Kā izriet no bankas karšu maksājumu datiem, pārtikas veikalos kopš gada sākuma un kopumā nemainīgi iedzīvotāji ne tikai norēķinājušies visbiežāk, bet arī iztērējuši visvairāk. Vidējā pirkuma summa, iegādājoties pārtiku un dzērienus, gada griezumā sasniedz 16 eiro, tomēr novērojams, ka vidējai pirkuma summai gada ietvaros ir tendence nedaudz samazināties.
“Iespējams, ka šeit novērojama atgriešanās pie senākiem – vēl pirms Covid-19 pandēmijas laika – ieradumiem, kad vairums cilvēku nevis veidoja pārtikas un maltīšu plānu vairākām dienām uz priekšu, bet iepirkās teju katru dienu, piemeklējot tikai vajadzīgo, piemēram, vienām vakariņām. Tāpat novērojam sezonalitāti, piemēram, augstākā vidēji iztērētā summa bijusi aizvadītajā decembrī, kas skaidrojums ar lielāku pirkumu vajadzību pirms svētkiem,” komentē Luminor bankas finanšu eksperte Jekaterina Ziniča.
Arī bērnu naudas tēriņos vasarā novērojamas zināmas paradumu izmaiņas. Kā liecina bankas dati, vasaras periodā bērni lielākoties savu kabatas naudu tērē, iegādājoties dažādas patēriņa preces lielākajos mazumtirdzniecības veikalu tīklos – RIMI un Maxima. Novērojama arī tendence, ka naudas līdzekļi tiek tērēti degvielas uzpildes stacijās, kur jaunieši iegādājas pārtiku un dzērienus, kā arī ātrās ēdināšanas restorānos. Tāpat, ņemot vērā, ka vasaras sezonā bērni vairāk laika pavada ārpus mājas, būtiski palielinās arī transporta izdevumi. Topa augšgalā ierindojas izdevumi par Bolt, kas, iespējams, galvenokārt liecina par skrejriteņu nomu jauniešu vidū, un vidēji vienā reizē tieši jaunieši šim pakalpojumam iztērē 2,5 eiro.
Vasara ir laiks, kad liela daļa cilvēku izvēlas atpūsties no darbiem, tostarp vairāk laika pavadot izbraucienos un baudot maltītes ārpus mājas. Tas atspoguļojas arī karšu darījumos – salīdzinot ar vasaras sākumu pērn un arī gada sākumu, nedaudz pieaugusi kafejnīcās un restorānos veikto darījumu summa, vidējai pirkuma vērtībai sasniedzot 13 eiro.
Tāpat vasaras sezonu cilvēki aktīvi pavada ceļojot, un Luminor bankas novērojumi liecina – šogad, salīdzinot ar pērnā gada jūniju, izdevumi, ko iedzīvotāji tērē ceļojumiem un atpūtai, arī ir minimāli pieauguši. Šajā jūnijā, plānojot savus ceļojumus, iedzīvotāji visbiežāk ar maksājuma kartēm norēķinājušies Booking.com platformā. Savukārt populārākās lidsabiedrības, ko Luminor klienti izvēlas, ir Ryanair un Airbaltic.
“Lai gan novērojams, ka izdevumi ceļojumiem un atpūtai ir lielāki nekā pērn, iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka aktīvākā ceļošana vēl tikai priekšā – lielākie apjomi maksājuma karšu darījumi ierasti tiek veikti jūlijā un augustā kad ir atvaļinājumu sezona,” papildina J. Ziniča.
Tāpat lieli iedzīvotāju norēķini ar kartēm veikti arī par dažādām pakalpojumu precēm, piemēram, apģērbu un apaviem, kā arī dažādām mājas precēm.
Vairāk brīvības ar Luminor Black