Biznesa klātbūtne internetā un e-komercijas attīstība var nodrošināt mazos un vidējos uzņēmumus (MVU) ar instrumentiem, lai efektīvi sevi parādītu un konkurētu digitālajā laikmetā. Interneta veikala izveide ir viens no veidiem, kā veiksmīgāk sasniegt savus klientus, piedāvājot tiem ērtas un ātras iepirkšanās iespējas. E-komercijas risinājumi īpaši vērtīgi ir tādiem uzņēmumiem, kas piedāvā iegādāties plaša patēriņa preces, piemēram, modes, elektronikas, veselības, skaistumkopšanas, pārtikas, tehnoloģiju un citas.

Kā liecina Pasaules uzņēmējdarbības monitoringa ziņojums (Global Entrepreneurship Monitor Report1) , Latvijā teju 60% uzņēmēju, kuru uzņēmums atrodas agrīnā attīstības stadijā, plāno nākamajos sešos mēnešos vairāk izmantot digitālās tehnoloģijas, lai pārdotu savus produktus un pakalpojumus. Tikmēr ceturtdaļa jeb 25% Latvijas MVU uzskata, ka papildu zināšanas par e-komercijas risinājumiem un efektīvas naudas plūsmas pārvaldību būtiski veicinātu viņu biznesa izaugsmi, atklāj Luminor pērn veiktā aptauja.*Ar padomiem, kas palīdzēs izveidot un pārvaldīt veiksmīgu interneta veikalu, dalās Mareks Gurauskas, Luminor Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs. 

1.solis: uzņēmuma stāsta un zīmola definēšana

Veidojot interneta veikalu, pirms tehnisko risinājumu ieviešanas būtiski radīt digitālajai videi piemērotu zīmolu. Uzņēmuma vizuālajam tēlam jābūt pamanāmam un atmiņā paliekošam. Būtisks ir arī skaidri definēts zīmola stāsts, kas palīdzēs veidot saikni ar klientu – kas ir tas, ko pārdod un kāpēc. Zīmola stāstu ir viegli paskaidrot sarunā, taču jāņem vērā, ka interneta vidē šo informāciju cilvēks redzēs pēc savas iniciatīvas, tāpēc svarīgi to veidot vizuāli uzrunājošu. 

2. solis: mērķauditorijas noteikšana

Gluži kā pirms sava biznesa uzsākšanas, arī plānojot interneta veikala izveidi, svarīgi veikt sākotnējo izpēti par mērķauditorijas paradumiem un vēlmēm, tiešo un arī netiešo konkurentu stiprajām un vājajām pusēm. Liela nozīme ir arī mērķa tirgus noteikšanai – šobrīd katrs otrais jaunais uzņēmējs apkalpo klientus ārpus Latvijas, kas apliecina vietējo uzņēmumu gatavību paplašināties starptautiskajos tirgos.2

3. solis: piemērotāko tehnisko risinājumu izvēle

Nākamais sagatavošanās solis ir tehnisko risinājumu jeb tiešsaistes platformas izvēle. Iespēju ir daudz, sākot ar vienkāršiem un viegliem risinājumiem, taču mazāk elastīgu funkciju piedāvājumu, beidzot ar tehniski sarežģītākām, bet plašāk pielietojamām platformām. Lai neapjuktu plašajā piedāvājumā, jārod atbildes uz dažādiem jautājumiem, piemēram: kādi resursi interneta veikala izstrādē un uzturēšanā jau ir pieejami, kas tiks pārdots, cik dažādu vienību un produktu, vai interneta veikalu plāno uzturēt pats vai pieņemt jaunu darbinieku?

4. solis: piegādes procesu un maksājumu metožu ieviešana

Lai parūpētos par tiešsaistes veikala veiksmīgu darbību, pirms tā ieviešanas jāatrod piegādes nodrošinātāji un jāvienojas par nosacījumiem un procesu. Viss atkarīgs no izvēlētā mērķa tirgus – vietējā mērogā, Eiropā vai visā pasaulē. Tāpat veiksmīga interneta veikala pamatā noteikti ir ērti lietojamas un drošas maksājumu metodes, kas nodrošinās gan vienkāršu maksājumu veikšanu klientam, gan arī ērtu to apstrādi uzņēmumam. Iespējams izvēlēties tādas maksājuma metodes kā bankas pārskaitījums, norēķini ar kartēm un maksājumu ierosināšanas saite jeb banklink.

5. solis: interneta veikala izveide un testēšana

Kad sagatavošanās soļi ir īstenoti, ir laiks veidot interneta veikalu. Neatkarīgi no izvēlētajiem tiešsaistes platformas tehniskajiem risinājumiem, īpaša uzmanība jāpievērš dažādām detaļām: dizainam, lietošanas ērtumam, kā arī produktu vizuālajam attēlojumam un detalizētam aprakstam. Ņemot vērā, ka cilvēki arvien biežāk iepirkšanos tiešsaistē veic, izmantojot mobilās ierīces, svarīgi parūpēties, lai interneta veikala izmantošana būtu ērta arī mobilajā vidē. Pirms interneta veikala publicēšanas un nodošanas lietošanai klientiem, ieteicams veikt platformas testēšanu -  vērtīgi ir veikt kādu pirkumu, tādējādi izejot cauri visiem posmiem, sākot no produkta atrašanas līdz ielikšanai grozā, apmaksai un pat piegādei.

6. solis: reklāma un analītikas rīku izmantošana

Lai piesaistītu klientus, nevar aizmirst par reklāmu nepieciešamību. Reklamējiet savu veikalu sociālajos medijos, piemēram, Instagram, Facebook, kā arī apsveriet iespēju sadarboties ar jūsu produktam atbilstošās nišas satura veidotājiem, lai palīdzētu sasniegt plašāku auditoriju. Izveidojiet saistošu saturu un reklāmas, lai raisītu cilvēku interesi un vēlmi iegādāties jūsu produktu. Ieviešot interneta veikalu, ieteicams izvērtēt iespējas ieviest analītikas rīkus, kas palīdzēs ērti sekot līdzi interneta veikala rādītājiem. Šāda informācija ļaus ne tikai izprast lietotāju darbības un to, kā viņi veic pirkumus, bet arī sniegs vērtīgus datus, kas noderēs plānojot kopējo biznesa attīstības virzību. 

*Luminor bankas aptauja veikta 2024. gada izskaņā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, kopumā aptaujājot 750 mazos un vidējos uzņēmumus Baltijā, kuros darbinieku skaits nepārsniedz 249 cilvēkus.

1 gemconsortium.org
2 Turpat

Ekspertu ieteikumi par e-komerciju