Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Gadu mijā daudzi no mums izvēlas pavadīt laiku ar draugiem vai ģimeni, dodoties kādā aizraujošā ceļojumā. Taču, lai brīvdienas izdotos bez liekiem šķēršļiem un pārbaudījumiem, Nordea bankas Karšu produktu un pakalpojumu attīstības vadītāja Kitija Jansone aicina vērst uzmanību vērtīgiem padomiem, ko būtu nepieciešams ņemt vērā. Tostarp, domājot par finansēm, kas ir viens no svarīgākajiem aspektiem, plānojot ceļojumu.
1. Sagatavošanās un budžeta plānošana
Pirms došanās ceļojumā svarīgi iegūt pēc iespējas vairāk informācijas par konkrētās valsts valūtu, cenām un nodokļu īpatnībām. Lai nepārmaksātu par valūtas konvertāciju, vēlams uz attiecīgo valsti ņemt līdzi samērīgu skaidras naudas apjomu. Savukārt, izmantojot bankomātus, ieteicams naudu izņemt retāk, bet lielākas summas, tādējādi izvairoties no komisijas maksas par atkārtotu naudas izņemšanu. Noteikti vērts par ceļojumu informēt arī savu banku, lai krīzes situācijā banka var efektīvi iesaistīties un palīdzēt. Nepieciešams arī labi pārdomāt ceļojuma budžetu, izvērtējot gan savas iespējas, gan potenciālos riskus. Viens no risinājumiem – izveidot vienkāršu tabulu ar plānotajiem tēriņiem, dienas limitu un gala summu, kuru ceļojuma laikā negribētu pārsniegt. Piemēram, maksājumu kartes diennakts limitu var ērti mainīt bankas internetbankā.
2. Maksājumu kartes un ceļojumu apdrošināšana
Lai būtu labi sagatavoti arī neparedzētām situācijām, ceļotāji aicināti ņemt līdzi vairākas maksājumu kartes, katru glabājot savā vietā, piemēram, vienu makā, bet otru – drošā vietā viesnīcā. Kā vienu no kartēm izdevīgi izvēlēties MasterCard kredītkarti, kas var noderēt automašīnas nomai, viesnīcas apmaksai vai gadījumos, kad ieplānotais budžets ir pārtērēts. Lai ceļojums būtu drošs, banka iesaka ņemt līdzi maksājumu karti, kas piedāvā bezmaksas ārzemju ceļojumu apdrošināšanas polisi. Piemēram, izvēloties Nordea Zelta kredītkarti (Nordea Gold), ceļojumam apdrošināts ir ne tikai pats kartes lietotājs bet arī visa ģimene. Polise nodrošina atlīdzību lidmašīnas kavēšanās un bagāžas nozaudēšanas gadījumā, kā arī sedz medicīnas izdevumus ceļojuma laikā un nelaimes gadījumus, kas var rasties, piemēram, slēpojot.
3. Skaidra nauda
Īpaši, ja ceļojums ieplānots uz eksotiskākām valstīm vai ārpus pilsētām, banka iesaka padomāt par skaidru naudu. Jāņem vērā, ka ne visur, īpaši tālākos dabas nostūros, būs iespēja norēķināties ar maksājumu karti. Svarīgi, maksājot ar skaidru naudu, vienmēr pieprasīt pirkuma čeku. Jāatceras, ka skaidra nauda ir arī garnadžu magnēts, tādēļ to labāk nerādīt publiski un turēt dažādās vietās vienlaicīgi (maks, kabata), kā arī izvēlēties mazākas summas banknotes. Visbeidzot, saņemot atlikumu skaidrā naudā, jāpievērš uzmanība, vai banknotes nav viltotas.
4. Bankas pakalpojumi attālināti
Ceļojuma laikā noderīgs būs arī portatīvais dators, planšete vai viedtālrunis, jo, piemēram, Nordea banka klientiem piedāvā saņemt teju visus bankas pakalpojumus attālināti. Tā ir unikāla iespēja, sēžot kāda sniegota kalna galā vai sauļojoties pludmalē, sazināties ar bankas speciālistiem un nokārtot visu nepieciešamo ātri, ērti un pats svarīgākais – droši.
5. Drošība vienmēr pirmajā vietā
Lai pasargātu savus finanšu līdzekļus ceļojuma laikā kā arī ikdienā, nav ieteicams glabāt maksājumu kartes kopā ar PIN kodiem, internetbankas lietotāja numuru vai kodu kartēm. Tāpat arī PIN kodus nekādā gadījumā nedrīkst izpaust vai nodot zināšanai trešajām personām. Vislabāk, ja PIN kods tiek iegaumēts. Noteikti nevajadzētu ievietot maksājumu kartes aizdomīga izskata vai nezināmu zīmolu bankomātos, kā arī autorizēties internetbankā, izmantojot svešas ierīces, par kuru drošību nav pārliecības. Atpūšoties ārzemēs, nevajadzētu iesaistīties lielos finanšu darījumos, piemēram, nekustamā īpašuma vai jauna automobiļa iegādē. Ceļojumu laikā ikviens no mums jūtas brīvāks un atvērtāks – tā ir piedzīvojumu būtība. Lietas šādos brīžos mēdz izskatīties labāk, nekā tās ir patiesībā. Lielus lēmumus tomēr jāpieņem ar skaidru prātu un izsvērtu pamatojumu.
Papildu informācijai:
Edgars Žilde, Nordea bankas Komunikācijas projektu vadītājs Latvijā; tālr.: 6 700 5434, mob.: 28 452 975, E-pasts:edgars.zilde@nordea.com