Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Aizvien lielāka loma mūsu ikdienā ir sociālajiem tīkliem. To izmanto arī krāpnieki, atrodot arvien jaunas metodes, lai izvilinātu iedzīvotāju personisko informāciju un izkrāptu finanšu līdzekļus. Sociālie tīkli ir strauji kļuvuši par vienu no ienesīgākajiem krāpnieku ienākumu avotiem. Luminor krāpšanas novēršanas speciālists Anrijs Šmits stāsta, kuri krāpniecības veidi šobrīd ir izplatīti sociālo tīklu platformās un dalās ar padomiem, kā no tiem izvairīties.
Tā kā sociālajos tīklos ir viegli izveidot viltus profilu un mērķtiecīgi sasniegt vajadzīgo auditoriju, atbilstoši vecumam, ienākumu līmenim, pirkumu vai skatījumu vēsturei, pērn sociālie tīkli kļuva par vienu no ienesīgākajām platformām, kur krāpniekiem izraudzīties savus upurus. Novērojumi liecina, ka visbiežāk tiek apkrāpti 18-39 gadus veci iedzīvotāji – aktīvākie interneta patērētāji. Finanšu krāpniecības upuri “uzķeras” uz it kā nevainīgām reklāmām, ierakstiem vai saņem vēstules, kas mudina uz noteiktu rīcību.
Krāpnieki ir aktīvi Facebook un Instagram, kur īsteno dažādas tirdzniecības shēmas, kā arī apkrāpj, veidojot šķietami romantiskas attiecības, īpaši platformā Tinder.
Arī jauniešu vidū populārajā platformā TikTok ir identificētas krāpnieciskas shēmas, kas uzņem “apgriezienus”. Daudziem TikTok ir arī peļņas gūšanas avots - ja konts ir populārs, var saņemt reklāmu piedāvājumus, maksu par skatījumiem un citus materiālus labumus. Viltus TikTok kontu uzlabotāji lietotājiem piedāvā sasniegt lielāku auditoriju. Tiklīdz upuris ir pārskaitījis naudu, krāpnieks pazūd un pakalpojumu neīsteno.
Savukārt “Shadowban” ir TikTok sistēma, kas ierobežo konta darbību gadījumos, kad kontam ir nevēlams saturs vai slikta reputācija. Nereti krāpnieki konta īpašniekam ar maz sekotājiem apgalvo, ka kāds nelabvēlis ir uzlicis “Shadowban”, kas liedz saņemt skatījumus un sekotājus, piedāvājot to par samaksu noņemt ar speciālas programmas palīdzību. Tiklīdz nauda ir pārskaitīta, krāpnieks pazūd, pakalpojumu neīstenojot.
Kā norāda Luminor eksperts, krāpniecības mēģinājumu vieglāk ir atklāt, ja pirms kādas tālākas rīcības veikšanas tā tiek izrunāta un apspriesta ar tuviniekiem vai draugiem – jebkura konsultācija ar uzticamiem cilvēkiem var palīdzēt laikus pasargāt savus finanšu līdzekļus no to nonākšanas krāpnieku rīcībā.
Lēmuma pieņemšanu par dārgākiem pirkumiem nekādā gadījumā nevajadzētu sasteigt, īpaši tad, ja reklāmā tiekat aicināts rīkoties nekavējoties. Ieteicams nepaļauties mirkļa impulsam un apdomāt piedāvājumu divreiz, lai tādejādi novērstu iespēju nokļūt krāpnieku nagos.
Lai izvairītos no krāpniecības, Anrijs Šmits iesaka izmantot sociālo tīklu sniegtās iespējas, piemēram, ierobežot personu loku, kas var redzēt veiktos ierakstus sociālajos medijos un atteikties no reklāmām vispār, ja tāda iespēja tiek piedāvāta. “Pat, ja naudas pārskaitījuma lūgums sociālajos tīklos tiek saņemts no kādas pazīstamas personas, pirms pārskaitījuma veikšanas jāpārliecinās par informācijas patiesumu, piemēram, piezvanot, jo drauga sociālo tīklu konts var būt uzlauzts vai viltots. Savukārt pirms pirkuma izdarīšanas ir svarīgi pārliecināties par šāda uzņēmuma eksistenci, pārbaudot reģistrācijas datus, adreses un telefona numura eksistenci,” stāsta bankas eksperts.