No tiem Baltijas valstu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuri aizvadītajā gadā ir guvuši ienākumus no e-komercijas kanāliem, desmitajai daļai pārdošana tiešsaistē veido 16–30% no uzņēmuma apgrozījuma. Tajā pašā laikā 5% aptaujāto Latvijas uzņēmēju apgalvo, ka e-komercijas ieņēmumi veido vairāk nekā 90% no viņu uzņēmuma apgrozījuma. Vislielāko daļu apgrozījuma pārdošana tiešsaistē veido informācijas un sakaru uzņēmumiem, kur to norādījis katrs piektais aptaujātais.

"Mūsu veiktā aptauja apliecina, ka uzņēmumu vadītāji racionāli izvērtē savas darbības specifiku un apzinās, ka e-veikala uzturēšanai ir nepieciešamas jaunas prasmes un  zināšanas, tādēļ daļa uzņēmēju izvērtē, vai pieņemt lēmumu par šāda veikala atvēršanu. Tomēr gan bankas eksperti, gan e-komercijas pakalpojumu sniedzēji ir gatavi palīdzēt spert pirmos soļus, lai uzņēmēji apgūtu nepieciešamās zināšanas e-komercijas attīstīšanai. Visticamāk, tuvākajā nākotnē e-veikali visās jomās neaizstās tradicionālos iepirkšanās pakalpojumus, taču prognozes liecina, ka daļa iedzīvotāju saglabās ieradumu iepirkties internetveikalos, turklāt šī klientu daļa turpinās pieaugt arī nākotnē," saka Viktors Saulītis, Luminor e-komercijas un karšu risinājumu nodaļas vadītājs.

Kā liecina aptauja, šogad tendences saglabāsies līdzīgas: vidēji 49 % aptaujāto Baltijas valstu mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju neplāno šī gada laikā attīstīt e-komerciju, bet 19 % nevar atbildēt, vai to darīs. Tajā pašā laikā vidēji desmitā daļa aptaujāto uzņēmumu vadītāju sola šogad šo pakalpojumu paplašināt. Vienlaikus Latvijā gatavību šogad attīstīt e-komercijas kanālus apliecina 16% respondentu, bet 18% mazo un vidējo uzņēmumu – saglabāt pakalpojumu esošajā līmenī.
"Inflācijas vilnis un nenoteiktība tirgos daudziem uzņēmējiem liek rīkoties apdomīgi un uz brīdi apturēt investīcijas, tomēr šis ir piemērots laiks ieviest tiešsaistes tirdzniecību.  Kvalitatīva, labi izstrādāta un konkrētiem produktiem piemērota e-veikala atvēršana parasti ir saistīta ar papildu ieguldījumiem, kas nodrošinās ne tikai uzņēmumam jaunu pārdošanas kanālu, bet arī uzņēmuma atpazīstamību. Vienlaikus redzam, ka e-komercija šobrīd vairs nav tikai par ieguldījumu e-veikala atvēršanā, bet gan arī par uzņēmuma klātesamību sociālajos tīklos un citās platformās, kas ļauj veikt tiešsaistes darījumus ar klientiem vai veicina klientu preču un pakalpojumu iegādei arī klātienē. Sociālie tīkli ir un turpina būt par uzņēmuma tirdzniecības vietas skatlogiem," norāda V. Saulītis. 

*Luminor bankas aptauja veikta 2022.gadā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, aptaujājot 750 Baltijas mazo un vidēo uzņēmumu vadītājus un finanšu direktorus.

Kā panākt e-biznesa izaugsmi?