Visvairāk maksāšanu ar debetkarti vai kredītkarti iecienījuši Igaunijas iedzīvotāji (88%), nedaudz mazāk Latvijas (81%) un Lietuvas iedzīvotāji (82%). Tikai nepilna piektā daļa Latvijas iedzīvotāju un desmitā daļa igauņu ikdienā joprojām izvēlas norēķinus ar skaidru naudu.

“Norēķini ar maksājumu kartēm turpina savu uzvaras gājienu. To apliecina arī Latvijas Bankas dati, šī gada pirmajā pusgadā veikti vairāk nekā 208 miljoni karšu maksājumu par 4 miljardiem eiro, un ikdienu notiek 1,2 miljoniem karšu maksājumu. Lūkojoties no lietotāja viedokļa, tas ir ļoti ērts un drošs maksāšanas veids. Turklāt maksājumu kartes var piesaistīt mobilo tālruņu aplikācijām vai citām viedierīcēm, ikdienas norēķinus padarot pavisam vienkāršus. Tā ir tendence, ar kuru vajadzētu rēķināties visiem tirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem,” saka Luminor  E-komercijas un karšu risinājumu daļas vadītājs Viktors Saulītis.

Aptuveni trešdaļa baltiešu situācijā, kad nav varējuši veikt norēķinus ar maksājumu karti, ir bijuši neapmierināti, jo pirkumu bijis jāatstāj veikalā, savukārt trešdaļa respondentu Lietuvā un aptuveni katrs piektais Latvijā un Igaunijā šādu sarežģījumu dēļ ir izvēlējušies šajā tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietā vairs neiepirkties.

“Aptaujas dati apliecina to, cik būtiski ir nodrošināt pircējam izvēles iespējas, kā norēķināties par saņemto preci vai pakalpojumu tirdzniecības vietās, neaizmirstot norēķinus ar maksājumu kartēm. Īpaši uzmanību šim faktam vajadzētu pievērst tirgotājiem festivālos, pasākumos, tirdziņos, kur, pēc pircēju vārdiem, ir bijis būtiski veikt norēķinus ar kartēm. Nereti pirkumi netiek veikti tikai tāpēc, ka nav bijusi skaidra nauda un tā ir uzņēmēja neiegūtā peļņa,” saka Viktors Saulītis.
 
Ja maksājumi ar kartēm nav iespējami, katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs ir meklējis bankomātu skaidras naudas izņemšanai. Krietni mazāk šādu iespēju izmantojuši aptaujātie Lietuvā (18%) un Igaunijā (11%). 

* Luminor bankas aptauja veikta 2022. gada septembrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat Latvia, katrā no Baltijas valstīm aptaujājot ap 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Baudi brīvību ar Luminor Black