Luminor bankai piederošā vadošā Baltijas e‑komercijas uzņēmuma MakeCommerce apgrozījums pēdējo pāris gadu laikā ir pieaudzis vairāk nekā divas reizes, 2021. gadā sasniedzot gandrīz 6,1 miljonus eiro. Uzņēmums piedāvā maksājumu risinājumus gan e‑veikaliem, gan klātienes veikaliem vienā platformā un apgrozījuma pieaugums liecina par to, ka preču un pakalpojumu piedāvājums gan klātienes, gan internetveikalos kļūst arvien pieprasītāks.

Lai gan liels skaits iedzīvotāju joprojām turpina iepirkties klātienē, COVID‑19 pandēmijas rezultātā Baltijas valstīs ir notikusi strauja e‑komercijas tirgus attīstība. To apliecina arī e‑komercijas uzņēmuma MakeCommerce finanšu rezultāti – ja 2019. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 2.73 miljoni eiro, tad 2021. gadā tas jau sasniedza 6.09 miljonus eiro. Kā liecina uzņēmuma dati, e‑komercijas kopējais apjoms, īpaši pandēmijas pirmā viļņa laikā, dažu mēnešu laikā piedzīvoja strauju lēcienu, kas iepriekš prasītu vairākus gadus. 

“Lai gan COVID‑19 izraisītā krīze pēdējo gadu laikā ir pamatīgi ietekmējusi uzņēmējdarbību visos sektoros, e‑komercijai tā sniedza nepieredzētu izaugsmi. Ieguvēji bija tie, kas spēja īsā laikā pārorientēt savu darbību uz e‑komerciju. Ja pirms pandēmijas e‑komercija Baltijā auga vidēji 25‑30% gadā, tad Covid ietekmē mēs redzējām vairākkārtīgu pieaugumu. Mūsu uzņēmuma mājaslapā makecommerce.lv ik nedēļu tiek publicēts e‑komercijas indekss, kas atspoguļo vispārīgu e‑komercijas tirgus attīstību. Tajā ir redzama arī pagājuša gada nogales pandēmijas ietekme. Šajā gadā kopumā e‑komercijas apjomi ir palikuši pagājušā gada līmenī, izaugsmi vien piedzīvoja tūrisms, aviobiļešu un pasākumu biļešu tirdzniecība. Šogad Melnās piektdienas izpārdošanās bija vērojama tendence, ka Melnās piektdienas kampaņas tiek mērķētas nevis tikai uz vienu dienu, bet izvērstas visas nedēļas laikā. Ja kopumā Melnās piektdienas izpārdošanas apjomi bija par 11% mazāki kā pagājušā gadā, tad kampaņas nedēļa uzrādīja tādus pašus apjomus kā pagājušā gadā”,  saka MakeCommerce valdes priekšsēdētājs Ivars Erdmanis.

Arī Luminor bankas veiktā uzņēmēju aptauja liecina, ka vairāk kā katrs sestais Latvijas mazais un vidējais uzņēmums (MVU) šogad plānoja paplašināt e‑komercijas pakalpojumus. Visvairāk šo pakalpojumu paplašināšanu bija apņēmušies veikt uzņēmumi ar lielāku darbinieku skaitu  (50 līdz 249), kur šādu atbildi norādīja 27% aptaujāto, kamēr MVU, kuros darbojas 20 līdz 49 darbinieki – katrs piektais.*

Vienlaikus nekur nav pazudusi arī klātienes preču un pakalpojumu sniegšana, tāpēc šobrīd strauji attīstās daudzkanālu tirdzniecība. Kā norāda eksperts, vienam nevajadzētu izslēgt otru, jo arvien svarīgāka kļūst preču un pakalpojumu piedāvāšana gan tradicionālajā veikalā, gan e‑veikalā, jeb daudzkanālu komercija. Tajā pašā laikā ir svarīgi runāt klienta valodā un atrasties klientam ir ērtā vietā, attiecīgi pielāgojot tirdzniecības kanālus un nodrošinot nemainīgi labu iepirkšanās pieredzi visos no tiem.

Lai arī laikā pirms pandēmijas iepirkšanās internetā bija vairāk raksturīga jauniešiem, pandēmijas laiks rosināja visu vecumu cilvēkus iepirkties internetā, t.i. informācija par iepirkšanos internetā un tā sniegtajām iespējām un priekšrocībām sasniedza praktiski visus.

“Lai arī e‑komercijas tirgus līdz ar pandēmijas beigām un šī brīža globālajiem izaicinājumiem piedzīvo piezemēšanos, Baltijā tas nav atgriezies pirms pandēmijas līmenī un to ir ietekmējusi cilvēku paradumu maiņa, kas pieradināja COVID laikā cilvēkus iepirkties attālināti. Tāpat e‑komercija palīdz risināt arī šī brīža izaicinājumus, kas saistīti ar pieaugošajām izmaksām fizisku veikalu uzturēšanā uzņēmējiem, kā arī transporta izmaksu kāpumu patērētājiem dodoties uz veikaliem klātienē, tāpēc ir būtiski turpināt attīstīt e‑komercijas kanālus. Tehniski izveidot e‑veikalu ir krietni vieglāk nekā parastu veikalu un ir pieejamas jau gatavas platformas ar nelielu mēneša maksu, kur ir viss nepieciešamais e‑veikala izveidei,” norāda I. Erdmanis.

Šī gada jūlijā Luminor pabeidza darījumu, iegādājoties 99% Maksekeskus AS ar zīmolu MakeCommerce akciju. 

MakeCommerce piedāvā drošus un ērtus maksājumu risinājumus un citus pakalpojumus e‑veikaliem un to klientiem Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Somijā. Uzņēmums pēdējos gados ir strauji audzis un tā pakalpojumus izmanto vairāk nekā 4000 klientu visā Baltijā.

* Luminor bankas mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju aptauja veikta 2022. gada septembra beigās, oktobra sākumā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat Latvia, aptaujājot 260 uzņēmējus Latvijā.

Vairāk informācijas: Inese Kronberga