Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Banku klientiem jau par ikdienu kļuvusi Smart‑ID aplikācijas izmantošana, lai pieslēgtos savai internetbankai – tās lietotāju skaits Latvijā ir pārsniedzis vienu miljonu. Aplikācijas divu pakāpju autentifikācija ierobežo krāpniecisku darbību iespējamību, tomēr arī katram pašam jāparūpējas, lai nenodotu savus datus, un līdz ar to arī finanšu līdzekļus, krāpniekiem. Luminor bankas krāpniecības novēršanas eksperte Marija Briede ir apkopojusi svarīgākos ieteikumus drošībai, ko ņemt vērā, lai pasargātu savus līdzekļus no krāpniekiem.
Apstiprini kodu tikai tad, ja tobrīd izmanto internetbanku
Smart‑ID nodrošina divu faktoru autentifikāciju, kas ir daudz drošāka par agrāk izmantotajām kodu kartēm, kuras bija vieglāk pazaudēt, turklāt to kodi bija statiski – uzdrukāti uz kartes. Vienlaikus internetbankas lietotājam arvien ir svarīgi būt uzmanīgam un arī pašam parūpēties par savu datu drošību. Viens no galvenajiem nosacījumiem – Smart‑ID kods jāievada tikai, kad tiek ierosināta kāda darbība, tostarp internetbankā. Ja Smart‑ID pieprasījuma kods atnāk brīdī, kad neesi to ierosinājis, tas liecina par to, ka kāds mēģina piekļūt tavam kontam.
Vai kods internetbankā sakrīt ar kodu telefonā?
Uzsākot darījumu, kodam, kas parādās internetbankā, piemēram, datorā vai telefonā noteikti ir jāsakrīt ar kodu, kuru tajā pašā brīdī parāda Smart‑ID lietotne viedierīcē. Ja kodi nesakrīt, ir ļoti liels risks, ka tajā brīdī kāds cits cenšas piekļūt internetbankai. Saņemtais pieprasījums ir jānoraida un par to jāziņo atbilstoši Smart‑ID piedāvātajai ziņošanas iespējai.
Nozagts vai pazaudēts telefons
Ja viedierīce, kurā tiek izmantota Smart‑ID lietotne, ir nozagta vai nozaudēta, noteikti pirmais solis ir izdzēst savu Smart‑ID kontu, lai garnadzim nebūtu iespēja mēģināt to izmantot. To iespējams izdarīt Smart‑ID pašapkalpošanās portālā, pievienojoties ar eID karti vai citu, aktīvu Smart‑ID kontu. Ja Smart‑ID kontu dzēst pašam nav iespējams, tad nepieciešams sazināties ar banku, lai bloķētu pieeju internetbankai vai Smart–ID atbalsta līniju, kas var dzēst Smart–ID kontu attālināti.
Ievēro arī citus drošības pamatnoteikumus
Lietojot Smart‑ID, līdzīgi kā jebkuru citu lietotni, kur jūsu datus aizsargā paroles, jāievēro arī jau ierastie drošības pamatnoteikumi, piemēram, piekļuves ierobežošana telefonam ar PIN kodu vai biometrijas datiem. Lai izvairītos no datu nodošanas krāpniekiem, atgādinām, ka no bankas puses nekad netiks sūtītas saites uz internetbanku ar aicinājumu atjaunot savu paroli, PIN kodu vai apstiprināt/noraidīt kādu darījumu. Aicinām pievērst uzmanību vietnes adresei, kas norādīta saņemtajā ziņā un pārbaudīt, vai tā sakrīt ar oficiālo vietnes adresi. Ja ir aizdomas par krāpšanu, nekavējoties jāsazinās ar banku, informējot par situāciju. Paroles un PIN kodus ir jāglabā drošā vietā, kas zināma tikai personai pašai. Vislabāk šo informāciju iegaumēt vai izmantot speciālus rīkus paroļu pārvaldībai.
Papildu informācija: Inese Kronberga