Porsche, Ferrari, LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), Hermès, Cartier – šie ir labi zināmi luksusa zīmoli, ar ko nav nepieciešams īpaši iepazīstināt. Tie ir ne tikai prestiži zīmoli, bet arī biržā kotēti uzņēmumi, kuru akcijas jau daudzus gadus nodrošina investoriem stabilu peļņu. Kas patiesībā ir ienesīgāk – ieguldīt luksusa produktos vai to ražotāju akcijās, stāsta Dina Tračuma, Luminor Private Banking pārvaldes vadītāja.

Par “luksusa investīcijām” dažkārt dēvē augstās modes rokassomiņas, pulksteņus, rotaslietas, automašīnas un pat vīnu. Daži no tiem laika gaitā patiešām var dot ievērojamu peļņu, jo īpaši, ja to pieejamais daudzums ir ierobežots.

Luksusa preču tirgus darbojas citādi nekā lielākā daļa tradicionālo nozaru – priekšmetu vērtību nosaka ne tikai materiālu kvalitāte, bet arī dizaina ekskluzivitāte, ierobežota pieejamība patērētājiem un spēcīgs zīmola tēls. Ierobežotas tirāžas Hermès rokassomiņas, piemēram, Birkin vai Kelly modeļi, izsolēs bieži tiek pārdotas par daudz augstāku cenu nekā iegādes brīdī. Tas pats attiecas uz kolekcionāru pulksteņiem vai retu vīnu kolekcijām.

Piemēram, 2022. gadā ar dimantiem rotāta krokodila ādas Himalayan Birkin rokassomiņa ar īsta zelta detaļām kļuva par dārgāko zīmola izstrādājumu, kāds jebkad iegādāts. Tā tika pārdota Sotheby's izsolē par vairāk nekā 450 000 ASV dolāriem. Tomēr šādi gadījumi ir drīzāk izņēmumi, jo lielākā daļa pārējo luksusa preču – pat augstākās klases zīmolu – laika gaitā zaudē savu vērtību. Turklāt, lai šādu luksuss somiņu iegādātos, sākotnēji ir jāiegādājas citi uzņēmuma ražojumi, kamēr iekļūst šo somiņu modeļu gaidīšanas sarakstā un ar laiku to var iegādāties. Pie tam somiņas vidējā cena ir ap 50 tūkstoši eiro. Tāpēc, iespējams, ir vērts aizdomāties par vienkāršākām investīciju iespējām, kā kļūt par daļu no luksuss uzņēmuma. 

Alternatīva luksusa pirkumiem

Ja luksuss preču vērtības zudums ilgtermiņā kādam raisa bažas, tad ir vērts apsvērt iespēju investēt šajā nozarē. Viens no vienkāršākajiem veidiem ir iegādāties iecienītāko zīmolu akcijas. Luksusa nozare nereti parāda salīdzinoši lielu noturību pret ekonomiskajām svārstībām, jo tās klienti ir cilvēki ar augstu pirktspēju, kurus finanšu krīzes bieži vien ietekmē mazāk.

Viens no labākajiem piemēriem ir LVMH, kam pieder tādi zīmoli kā Louis Vuitton, Christian Dior, Moët & Chandon. Tā tirgus kapitalizācija ir vairāk nekā 240 miljardi eiro, un tā akcijas pēdējo desmit gadu laikā ir augušas vairāk nekā trīs reizes. Tomēr jāņem vērā, ka tieši pēdējo 12 mēnešu laikā šī uzņēmuma akcijas kritās par apmēram 45%.

Arī luksusa automobiļu ražotāji var piedāvāt stabilu izaugsmi un potenciālu peļņu, jo to ražošanas apjoms ir ierobežots, un klientu bāze ir lojāla. Piemēram, pēdējo 10 gadu laikā Ferrari akciju cena katru gadu vidēji ir pieaugusi par vairāk nekā 20%, un šo gadu laikā akciju cena ir palielinājusies vairāk nekā septiņas reizes.

Greznība arī var būt riskanta

Luksusa uzņēmumiem bieži vien ir spēcīgi zīmoli, lojāli klienti un augstas peļņas robežas, taču neviens ieguldījums nav bezriska. Lai gan luksusa zīmoli nereti ir noturīgāki pret ekonomikas lejupslīdi, ilgstoša lejupslīde var ietekmēt pat turīgāko patērētāju iepirkšanās paradumus. Tirgus vājināšanās apstākļos pat augsti ienākumi negarantē nemainīgu patēriņu – pircēji var kļūt piesardzīgāki, dodot priekšroku noturīgām investīcijām ilgtermiņā vai uz laiku atliekot nevajadzīgus pirkumus. Vēl viena nozares iezīme ir viltošana, kas var kaitēt zīmola reputācijai un mazināt tā pārdošanas iespējas. Viltotas preces luksusa preču tirgū ne tikai atņem daļu no potenciālā pārdošanas apjoma, bet arī mazina zīmola ekskluzivitāti, kas ir viens no galvenajiem nozares virzītājspēkiem.

Kā iegādāties luksusa preču ražotāju akcijas?

Lai iegādātos luksusa uzņēmumu akcijas, nav nepieciešami miljoni – piemēram, LVMH akcija pašlaik ir vērta aptuveni 500 eiro, Ferrari – aptuveni 425 eiro, bet Compagnie Financière Richemont, kas ir Šveices zīmola Cartier pārvaldnieks, – aptuveni 150 Šveices franku.

Pirms ieguldīt luksusa nozarē, vispirms ieteicams detalizēti iepazīties ar izvēlēto uzņēmumu – izpētīt uzņēmuma pārstāvēto nozari, tā stratēģiju, pašu zīmolu, klientu lojalitāti un attīstības plānu. Tāpat, lai mazinātu riskus, ieteicams diversificēt ieguldījumus.

Atruna
Ieguldījumi ir saistīti ar risku un var radīt gan peļņu, gan zaudējumus. Pirms ieguldījumu lēmuma pieņemšanas iepazīstieties ar visiem dokumentiem. Vēsturiskie rezultāti negarantē līdzvērtīgus rezultātus nākotnē. Šeit sniegtā informācija nav uzskatāma par Luminor piedāvājumu, konsultāciju vai ieteikumu. Luminor neatbild par zaudējumiem, kas radušies šeit norādītās informācijas izmantošanas vai interpretācijas rezultātā.

Interesējies par uzkrājumiem?