17.03.2022. Nākotnes bizness nav iedomājams bez e‑komercijas. Sadarbībā ar e‑komercijas izaugsmes platformu eComHub vēlamies palīdzēt augt un attīstīties uzņēmējiem, tādēļ dalāmies ar eComHub dibinātāja Gustava Gotauta padomiem e‑komercijas vadībā.

Ja esi domājis par sava uzņēmuma izveidi vai arī vēlies to attīstīt e‑komercijas virzienā, tad šis raksts noteikti būs noderīgs!

Gustavs Gotauts ir pilna laika, aizrautīgs uzņēmējs, kas atbildes uz šiem jautājumiem ir atradis, gadiem praktizējot e‑komerciju, risinot kļūdas, problēmas un mērķtiecīgi attīstot gan savus, gan klientu e‑komercijas biznesus. Šobrīd kopā ar komandu viņš dalās ar zināšanām, kuras tiek iegūtas ikdienas pieredzē, apgrozot vairākus simtus tūkstošu eiro e‑komercijā.

Uzdevumu pārdale – veiksmes atslēga

Pēc Gustava domām, katra uzņēmīga cilvēka pirmā kļūda ir censties visu izdarīt pašam: “Arī es savas e‑komercijas karjeras sākumā iekritu mikomenedžmenta vāveres ritenī. Nemitīgi saņēmu jautājumus, uz kuriem, manuprāt, labiem speciālistiem bija jāzina atbildes. Patiesībā vislabākā mācība man bija tāda, ka izprotot uzdevumu un deleģējot to pareizajiem cilvēkiem, es sāku arvien labāk sasniegt nospraustos mērķus.”

Iedziļināšanās savā idejā

Gustavs Gotauts atzīst, ka problēma bieži vien bijusi nevis tajā, ka nolīgtie speciālisti neiedziļinājās viņa biznesā, bet gan tajā, ka viņš pats līdz galam nebija iedziļinājies.

“Neviens dalībnieks, vienalga, vai tavs komandas biedrs vai freelanceris, nevarēs un, visticamāk, nemaz nespēs iedziļināties projektā vairāk kā tu pats“.

Viņš iesaka zināt, ko tu vēlies sasniegt un kādi resursi tam ir nepieciešami. “Kā piemēru varu minēt sadarbību ar aģentūrām. Bizness noalgo aģentūru, lai izveidotu izcilu kampaņu, ar cerību, ka šī viena darbība palīdzes palielināt ikmēneša apgrozījumu x10. Aģentūra šķietami iedziļinās un piedāvā savus risinājumus, bet tos ieviešot, vēlamais rezultāts joprojām nav sasniegts.

Kāpēc tā notiek? Kāpēc tik daudzi uzņēmumi, daloties ar savu pieredzi stāsta, ka sadarbību ar aģentūrām pārtraukuši, pārāk lielo izmaksu un zemo rezultātu dēļ. Atbilde ‑ sistēma un izpratne. Tev kā e‑komercijas vadītājam ir jāspēj izveidot precīzi uzdevumi un mērīt to rezultātus. Tikai tad tu spēsi efektīvi sadarboties ar aģentūrām, pašnodarbinātajiem un kolēģiem.”

Precīzu mērķu nospraušana

Lai izveidotu veiksmīgu uzņēmumu, ir nepieciešams nospraust precīzus mērķus, jo tikai tādā veidā būs skaidrs, vai uzdevums ir izpildīts un notiek virzība pretī nospraustajam mērķim. Gustavs norāda dažus no svarīgākajiem jautājumiem, kurus nepieciešams uzdot ikvienam, kurš plāno darboties e‑komercijā.

  1. Kā es pilnīgu svešinieku varu pārvērst par savu klientu?
  2. Kas ir mans klients – mana mērķauditorija?
  3. Kā veidot saturu, kas virza manu klientu tuvāk pirkumam?
  4. Procesu automatizācija.
  5. Kāda ir tava produkta vērtība potenciālajam klientam?
  6. Kas ir tava mērķauditorija?

E‑komercijas plāna izveide

Lai izveidotu un uzturētu veiksmīgu e‑veikalu, vēlams saprast katru procesu, prioritātes un apzināt pieejamos resursus, lai spētu precīzi noteikt nākamo soli. Gustavs iezīmē pāris svarīgākos jautājumus, kurus nepieciešams ņemt vērā, veidojot e‑komercijas plānu:

  1. Kāda satura veidošana ir piemērota tavam zīmolam?
  2. Kā un kādus sociālos tīklus tu izmantosi?
  3. Kādu video/foto saturu veidot?
  4. Vai un kā veidot sadarbības ar influenceriem?
  5. Cik tu vari ieguldīt maksas reklāmās?
  6. Kādu mājaslapu tu vēlies?
  7. Kādus maksājuma veidus tev jāuzstāda mājaslapā?
  8. Vai tavam produktam nepieciešama piegāde, un kā to vislabāk integrēt mājaslapā?
  9. Kādas e‑pasta kampaņas un automatizācijas jāievieš tavam biznesam?

Lielāka komanda – vairāk uzvaru

Gustavs piebilst, ka e‑komercijas pasaule ir gana plaša un loģiski, ka vadīt uzņēmumu un e‑komercijas procesus nav viena cilvēka rokās. Tev jābūt izpratnei par to, kā strādā e‑komercija, lai spētu definēt un nodot uzdevumus savai komandai.

“Jo vairāk cilvēku komandā, jo vairāk mazo uzvaru, jo ātrāk sasniegsi to apgrozījumu, ko esi ierakstījis savā mērķu grafikā. Katram cilvēkam ir sava metrika, savi cipari, kuriem sekot līdzi. Viņš par tiem atbild. Tavs uzdevums ir motivēt komandu un iedot precīzus uzdevumus, lai uzvaras tiktu sasniegtas!

Īlons Masks reiz vēlējās drošus interneta maksājumus un tā vietā, lai atrastu kādu, kurš to darīs, izveidoja savu maksāšanas metodi - PayPal. Es neesmu Īlons, bet neatrodot atbildes uz profesionālas dabas jautājumiem, radās pašsaprotama ideja - radīt eCOMHUB, kopienu, kurā e‑komercijas speciālisti dalās savā pieredzē un piedalās diskusijās vienuviet.”

Pieredze un zināšanas

Bez pieredzes un zināšanām ir ļoti grūti vadīt komandu, kas ne tikai nesīs peļņu, bet arī strukturēti virzīsies uz priekšu jaunu tirgu un virsotņu apgūšanai. Gustavs atzīst: “Ticiet man, es to esmu mēģinājis, domājot, ka visu māku, zinu pats, bet patiesībā aplauzos un nācās visu sākt no jauna. Esmu aplauzies pāris reižu, tamdēļ redzu īsceļus, kas tev palīdzēs nepieļaut tās pašas kļūdas, kuras es un daudzi, iesākot šo ceļu, neizbēgami pieļauj. Kopā ar eCOMHUB komandu turpinu dalīties ar uzkrāto pieredzi, jo redzu, ka tikai šādi – daloties ar pieredzi – ātrāk un vairāk biznesu attīstīsies.

Kā panākt e-biznesa izaugsmi?