Uzmanību – aktivizējusies īsziņu krāpniecība, sūtot ziņas dažādu iestāžu vārdā
17.06.2025
Krāpnieki regulāri sūta īsziņas un e-pastus, izliekoties par dažādām iestādēm un mēģinot izkrāpt iedzīvotāju līdzekļus. Pēdējā laikā īpaši aktīvi tiek sūtītas ziņas CSDD vārdā. Ja esat saņēmis ziņu no krāpniekiem un kļuvis par krāpniecības upuri, nekavējoties ziņojiet par to savai bankai un Valsts policijai.
Minētajos pikšķerēšanas gadījumos iedzīvotājiem tiek izsūtītas maldinošas ziņas, kas satur saites uz šķietami īstām tīmekļa vietnēm, lūdzot uzreiz ievadīt savus datus, tostarp Smart-ID, tomēr ir vairāki veidi, kā pārbaudīt, vai saņemtā informācija ir krāpnieciska:
Informācija tiek saņemta pēkšņi, bieži vien negaidīti.
Ziņas saturs raisa dusmas, neizpratni, ziņkārību vai citas emocijas, kas rosina vēlmi darīt vienu – tūlīt pat spiest uz saites un risināt situāciju. Piemēram, saņemta ziņa, ka pret personu ierosināts kriminālprocess par krāpšanu, rīt jāierodas tiesā, bankas konts ir bloķēts, uzradies nodokļu parāds un tamlīdzīgi.
E-pasta adresē, īsziņas sūtītāja informācijā ir kļūdas vai neatbilstības. Piemēram, īsziņa it kā pienāk no Vēstnesis, bet saturā atsaucas uz Valsts ieņēmumu dienestu (VID), sūtītājs ir Luminar vai Luminor-lv.
Ziņai ir pievienota saite, kas izskatās atbilstoša ziņas sūtītājam, bet vienlaikus tajā ir arī lieki simboli un nesakritības. Piemēram, vid-eds. gov. net, Luminor-lv.ib. com, today.eveseliba. lv.
Pēdējā laikā īpaši aktīvi tiek sūtītas ziņas it kā CSDD vārdā, tomēr tās ir krāpnieciskas. Zemāk var apskatīt krāpnieciskās ziņas piemēru:
Saņemtās informācijas patiesumu vienmēr vari pārbaudīt, apmeklējot oficiālo vietni vai sazinoties ar iestādi, kas informāciju ir sūtījusi. Tāpat, saņemot negaidītu paziņojumu, kur turklāt vajadzīga tūlītēja rīcība, pirms jebkādu darbību veikšanas aprunājies ar vēl kādu - draugu, kolēģi vai ģimenes locekli un nerīkojies uzreiz.
Atcerieties - izmantojot autentifikācijas rīkus - Smart-ID, eParaksts Mobile –, vienmēr pārbaudiet, kādu darbību apstiprināt, ievadot savu PIN kodu. Ar PIN1 tiek apstiprināta identitāte, bet PIN2 - darījums.
Ja ir radušās aizdomas, ka notikusi krāpšana vai tās mēģinājums, pārtrauciet saziņu ar krāpniekiem vai apturiet iesākto darījumu un zvaniet savai bankai vai ziņo Valsts policijai, kā arī [email protected].
Vairāk informācijas par krāpšanas novēršanu var meklēt šeit.