Kā izdarīt pareizo izvēli – izstrādāt savu e-veikalu “no nulles” vai izvēlēties kādu no gatavajām platformām? Šajā rakstā aplūkosim, kādas priekšrocības sniedz sava e-veikala izveide, kādi varētu būt iespējamie klupšanas akmeņi, un īsi aprakstīsim šobrīd populārākās e-komercijas platformas gan Latvijā, gan visā pasaulē (Etsy, Amazon, Ebay).

Kādas priekšrocības sniedz sava e-veikala izveide

Svarīgākais ieguvums, ko sniedz pašam sava e-veikala izveide, ir pilnīga kontrole pār ļoti daudziem aspektiem, piemēram:

  • Vizuālo izskatu: veido savu unikālo dizainu, izmantojot visus tieši tava zīmola vizuālos elementus.
  • Funkcionalitāti: savā e-veikalā ir daudz ērtāk veidot dažādus piedāvājumus, izcelt kādu no produktiem, rīkot un pārvaldīt izpārdošanas kampaņas utt.
  • Cenām: plāno detalizētāk gan e-veikala ieviešanas, gan arī produktu izmaksas, kā arī būs mazākas trešo pušu izmaksas, piemēram, platformas izmantošanas komisija u.c. 
  • Maksājumiem: nosaki, kā vēlies saņemt maksājumus par pirkumiem, lai maksimāli atvieglotu grāmatvedības jautājumus. 
  • Piegādi: brīvi izvēlies tieši sev piemērotākos piegādes veidus, nosacījumus un izmaksas.
  • Mārketinga kanāliem: būs daudz vienkāršāk ieviest, kontrolēt un optimizēt platformai piemērotākos mārketinga kanālus.

Turklāt, izvēloties veidot savu e-veikalu, nebūs jāsaskaras ar “iekšējo konkurenci”, respektīvi, tev nebūs jākonkurē ar līdzīgiem produktiem, jo saviem apmeklētājiem varēsi piedāvāt tikai savus produktus. Turpretī, piemēram, Amazon lietotājam uzreiz tiks piedāvāti arī citu pārdevēju produkti. 

Kādi ir iespējamie trūkumi, veidojot savu e-veikalu

Lai gan sava e-veikala izveide sniedz daudz priekšrocību, jārēķinās, ka tas “nāk komplektā” ar vairākiem potenciālajiem trūkumiem:

  • Apjomīgs izstrādes process: ja veido savu e-veikalu, būs lielāks laika patēriņš un izmaksas – lai izstrādes process noritētu veiksmīgi, tajā jāiesaista projekta vadītājs, dizainers un programmētājs.
  • Tehniskā uzturēšana: savā e-veikalā par platformas funkcionalitāti un atjaunojumiem būs jārūpējas pašam, taču gatavās platformas tavā vietā par daudz ko ir jau parūpējušās, piemēram, nebūs jāuztraucas par serveriem.
  • Neesoši gatavie procesi: gatavajās platformās tiek piedāvāti jau esoši piegādes un maksājumu procesi – vien atliek tos izmantot, taču tas ne vienmēr būs tieši tas, kas tev vajadzīgs.
  • Cita veida cīņa par auditoriju: uzturot savu e-veikalu, būs ļoti aktīvi jādomā par tā popularizēšanu un cilvēku atvešanu uz veikalu, bet, izmantojot jau esošu platformu – par to, kā apsteigt konkurentus. Jebkurā gadījumā būs jāinvestē reklāmā. 

Kādas ir populārākās gatavās e-veikalu platformas

Ja lēmums izdarīts par labu e-veikala veidošanai kādā no jau esošajām platformām, lūk, kādas šobrīd ir populārākās no tām:    

  • Etsy galvenokārt tiek pārdoti dažādi rokdarbu izstrādājumi, unikālas, pašdarinātas lietas. Mazāk – plaša patēriņa preces. 
  • Amazon var pārdot jebko, taču jāievēro strikti nosacījumi, piemēram, precēm jābūt svītru kodam. Turklāt jārēķinās, ka izmantošanas komisijas maksa ir diezgan augsta. 
  • Ebay ir platforma “nišīgākiem” produktiem un dažāda veida fiziskām precēm. Noteikti jāņem vērā, ka šeit valda liela konkurence. 
  • Pieejamas ir arī dažādas Latvijā izstrādātas platformas, piemēram, 220.lv. Gluži kā vietējais Amazon – tā ir jau gatava vietne, kurā vari pārdot savus produktus, un viņi parūpējas gan par maksājumiem, gan piegādi. 

Kā jau ierasts – atbilde uz jautājumu “Veidot savu e-veikalu vai izvēlēties gatavu platformu?” atkarīga no tieši tava biznesa specifikas. Lai izdodas!